Nowy rok, nowa strategia benefitowa? Niekoniecznie! Choć rynek świadczeń pracowniczych zmienia się razem z następującą digitalizacją, wzrostem troski o zdrowie psychiczne oraz znaczenia work-life balance, to pewne potrzeby pozostają niezmienne. To wszystko razem stwarza potrzebę wprowadzenia przemyślanych, elastycznych programów, które będą działały, a nie tylko atrakcyjnie brzmiały. Co znajdzie się na podium popularności w 2025 roku?
Trendy w świecie HR w 2025 roku
Współczesny HR-owiec nie ma prostego zadania – musi dostosowywać się do globalnych wyzwań, takich jak zmiany technologiczne, nowe modele pracy czy oczekiwania pracowników z różnych pokoleń. Jeśli jednak jest na bieżąco z trendami, może się do tego przygotować.
Niewątpliwie trendem i zarazem pożądaną cechą jest elastyczność. Dlaczego? Pracownicy oczekują benefitów, które będą dopasowane do potrzeb. A te czasem trudno odróżnić od chwilowych zachcianek. Jeśli budżet firmy jest niewielki, dział HR staje przed wyzwaniem znalezienia prawdziwie inkluzywnego świadczenia, który odpowie na potrzebę jak największej grupy osób (a optymalnie – wszystkich). I który będzie motywatorem dłużej, niż przez kilka tygodni.
Nieustannie w trendzie jest troska o dobrostan. Problemy w sferze zdrowia psychicznego to jedno z głównych wyzwań, od których nowoczesne organizacje nie odwracają głowy. Mało tego, tworzą holistyczne strategie well-beingowe, obejmujące obszar zdrowia fizycznego i oferujący wsparcie psychologiczne.
W 2025 także rosnąca świadomość ekologiczna wpływa na oczekiwania pracowników. Coraz więcej z nich oczekuje „zielonych” świadczeń, np. dopłaty do rowerów elektrycznych czy akcji sadzenia drzew.
Czy w 2025 nastąpi rewolucja w benefitach?
Choć rewolucja brzmi bardzo chwytliwie, to, o ile nie ma miejsca gwałtowne wydarzenie (np. pandemia), zmiany w obszarze benefitów zachodzą raczej ewolucyjnie. Dlatego nie wyrzucaj istniejącego programu do kosza, ale przyjrzyj mu się i zastanów, co można poprawić. Na liście nowości, którym warto się przyjrzeć, są:
1. Popularyzacja benefitów finansowych
Programy benefitowe w 2025 roku coraz częściej będą obejmowały rozwiązania wspierające stabilność finansową pracowników. Przykładowo, popularność zdobywają rozwiązania popularne na zachodzie Europy, takie jak karta lunchowa. Poprawiają jakość życia codziennego i wspierają lokalną gospodarkę. Firmy oferują także wsparcie w oszczędzaniu na emeryturę, a także inwestują w szkolenia z zarządzania finansami.
2. Świadczenia dla rodziców
Wzrasta liczba rozwiązań wspierających pracujących rodziców. Coraz więcej firm będzie inwestować w elastyczne godziny pracy, dodatkowe dni wolne dla rodziców, dopłaty do edukacji dzieci, a nawet budować przyzakładowe żłobki czy przedszkola.
3. Wsparcie dla pracowników pracujących zdalnie
Praca zdalna pozostanie istotnym elementem rynku pracy, a znaczenie benefitów wspierających ten model ciągle rośnie. Dofinansowanie ergonomicznych mebli, dopłaty do rachunków za energię czy dedykowane narzędzia do komunikacji nadal są istotne, ale na pierwszy plan wysuwają się świadczenia, które ułatwią integrację i budują poczucie przynależności.
To wszystko brzmi dobrze, ale pozostaje pytanie: w jaki sposób zmodyfikować strategię świadczeń pracowniczych tak, aby odpowiadała na aktualne potrzeby?
Na jakie benefity postawić w 2025 roku?
Chociaż każda firma powinna dostosować program benefitowy do swojej specyfiki, poniższe świadczenia wydają się być najbardziej uniwersalne i skuteczne:
1. Programy zdrowotne i wellness
Prywatna opieka zdrowotna, wsparcie psychologiczne czy zajęcia sportowe pozostaną fundamentem wielu firmowych ofert dla pracowników. Warto jednak wprowadzić zmiany lub rozszerzyć te programy o karty lunchowe, konsultacje dietetyczne czy sesje mindfulness.
2. Benefity finansowe
Wsparcie finansowe (np. w formie zapomóg lub nieoprocentowanych pożyczek) w trudnych sytuacjach życiowych korzystnie wpłyną na zaufanie pracowników.
3. Rozwój zawodowy
Pracownicy cenią sobie możliwość rozwoju. W 2025 roku niezmiennie popularne będą rozwiązania takie jak dofinansowanie szkoleń, mentoring czy programy edukacyjne w obszarach związanych z technologią.
4. Inicjatywy społeczne i ekologiczne
Pracownicy coraz bardziej angażują się w działania społeczne i ekologiczne. Akcje CSR, np. wolontariaty, wsparcie lokalnych inicjatyw i organizacji to ważny element strategii well-beingowej.
Czy istnieje benefit uniwersalny?
Nie ma jednego idealnego benefitu, który po równo zadowoliłby każdą osobę w organizacji, ale… z kilku z nich skorzysta absolutnie każdy. Niezależnie od wieku, generacji, pozycji w firmie czy miejsca zamieszkania. Prawdziwie inkluzywne są:
- karty lunchowe – odciążające domowy budżet, zwiększające siłę nabywczą (dzięki zwolnieniom podatkowym dofinansowanie karty lunchowej jest dla pracownika korzystniejsze, niż podwyżka w tej samej wysokości) i pozwalające dobrze zjeść,
- dofinansowanie rozwoju – w postaci szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych.
Warto wspomnieć tu również o:
- prywatnej opiece zdrowotnej – co do zasady to benefit, który jest interesujący dla każdego, ale jedynie mieszkańcy dużych miast mogą go zwykle w pełni wykorzystać.
Regularne monitorowanie potrzeb zespołu, na przykład poprzez ankiety, jest tak samo ważne jak sam onboarding (wprowadzenie do firmy) benefitu. Pozwoli na dopasowywanie świadczeń do zmieniającej się rzeczywistości i tworzyć program, który spełni swoją motywacyjną funkcję. A korzyści dla zespołu i wizerunku firmy sprawiają, że taki przegląd warto na stałe wpisać na listę firmowych działań.