W jaki sposób nowe technologie zmieniają branżę windykacji?
Firmy doskonale wiedzą, że korzystanie z nowinek technicznych pozwala zyskać przewagę konkurencyjną. Ale nowoczesne narzędzia można też wykorzystać, aby zautomatyzować procesy windykacyjne. Sprawdź, jak nowe technologie pomagają zwiększyć skuteczność prowadzonych działań i poprawić płynność finansową przedsiębiorstw.
Automatyzacja procesu komunikacji – skuteczna komunikacja z dłużnikiem
Windykacja opiera się na prowadzeniu rozmów z dłużnikiem. Ich rezultatem często jest ustalenie terminu, w którym będzie miała miejsce spłata zadłużenia. Jak do czasu uregulowania należności pozostać z dłużnikiem w kontakcie? Z pomocą przychodzą narzędzia, których celem jest automatyzacja procesu komunikacji. Jak to wygląda w praktyce?
Przykład: Od dnia, w którym dłużnik zadeklarował spłatę zadłużenia, może on otrzymywać SMS-y z przypomnieniem o konieczności wykonania przelewu. W ten sposób dłużnik nie będzie mógł się tłumaczyć, że zapomniał o ustalonym terminie – pracownik działu windykacji będzie od razu wiedział, że czas skierować sprawę do sądu.
Wspomniane wyżej SMS-y to tylko jeden z przykładów automatyzacji procesu komunikacji z dłużnikiem. Coraz więcej firm wdraża też inne rozwiązania, których celem jest usprawnienie przepływu informacji. Należą do nich choćby:
- samoobsługowe portale dłużnika – dłużnik może sprawdzić aktualny stan zadłużenia czy swoje dane kontaktowe;
- usługa IVR – osoba, która kontaktuje się z firmą windykacyjną, wysłuchuje nagrania i następnie za pomocą wybierania tonowego wybiera pozycję z menu;
- chatboty – z powodzeniem mogą być wykorzystywane do udzielania odpowiedzi na rutynowe pytania, np. dotyczące rachunku do wpłat.
Zintegrowany system windykacji – szybki wgląd w sprawę klienta
Pracownicy windykacji obsługują jednocześnie nawet setki osób. Jak odnaleźć się w gąszczu informacji i ustaleń? Z pomocą przychodzi oprogramowanie wspierające windykację. To właśnie w takich programach są gromadzone wszystkie informacje – o wysokości zadłużenia, danych kontaktowych dłużnika czy wreszcie deklaracjach co do terminu spłaty długu. Ale dziś to nie wystarczy.
Firma windykacyjna, która chce mieć wysoką skuteczność w odzyskiwaniu należności dla swoich klientów, musi pamiętać też o integracji wykorzystywanego programu z innymi systemami. Jak to wygląda w praktyce? System powinien być zintegrowany z rachunkiem (rachunkami) bankowymi. W ten sposób możliwe jest pobieranie historii wpłat bez konieczności logowania się do bankowości elektronicznej i ręcznego przypisywania płatności do klienta. Efekt? Mniej pomyłek i wyższy poziom obsługi klienta.
Przykład: Aby usprawnić obsługę klientów, standardem jest, że dzwoniącego dłużnika obsługuje konsultant, który odebrał połączenie. Dzięki wspólnemu systemowi (takiemu, z którego korzystają wszyscy pracownicy) możliwe jest szybkie podejrzenie dotychczasowych deklaracji klienta. Konsultant otrzymuje też wgląd do notatek współpracowników i historii wpłat.
Sztuczna inteligencja – sposób na zwiększenie skuteczności windykacji
W procesie windykacji ważne jest „wyczucie” klienta – doświadczeni pracownicy windykacji często potrafią określić, czy dłużnik mija się z prawdą, czy też rzeczywiście ma problemy finansowe, które nie są wynikiem jego zaniedbań. Ale poleganie jedynie na doświadczeniu pracowników to zbyt mało – dziś z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja. W jaki sposób zwiększa ona skuteczność windykacji?
Wykorzystując sztuczną inteligencję, możliwa jest analiza nawet dużych zbiorów danych. Rezultatem tego procesu może być choćby:
- wskazanie najlepszego momentu na kontakt z dłużnikiem – dłużnik może preferować np. poranne godziny, a w późniejszej części dnia być niemal zawsze niedostępny;
- wskazanie optymalnych kanałów komunikacji – nie każdy dłużnik odbiera telefony z nieznanych numerów, a wówczas warto wykorzystać również inne kanały komunikacji, aby przekazać dłużnikowi kluczowe informacje;
- określenie prawdopodobieństwa spłaty zadłużenia – jeżeli z analizy wynika, że szansa odzyskania zobowiązania jest niewielka, rozwiązaniem może być sprzedaż wierzytelności.
Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, pracownicy firm windykacyjnych mogą podejmować jeszcze efektywniejsze działania. To z kolei oznacza wyższą skuteczność – jest ona kluczowym czynnikiem, który wierzyciele biorą pod uwagę, poszukując partnera z branży windykacyjnej.