Zwalnianie pracowników. Jak profesjonalnie rozstać się z pracownikiem?
Wypowiedzenie umowy o pracę jest często trudne nie tylko dla pracownika, ale także dla pracodawcy. Warto jednak wiedzieć, jak profesjonalnie przeprowadzić cały proces – tak, by zwalniana osoba miała poczucie, że pracodawca potraktował ją uczciwie.
Odpowiednie uargumentowanie decyzji podstawą profesjonalnego zwolnienia
Zwalnianie pracowników nie zawsze wygląda tak, jak powinno – wielu menedżerom czy osobom pracującym w działach HR brakuje kompetencji (i doświadczenia) w wypowiadaniu umów. W efekcie zwalniani pracownicy często nie wiedzą nawet, dlaczego muszą odejść z pracy.
Teoretycznie konieczność podania powodu zwolnienia pracownika (w przypadku umowy o pracę na czas nieokreślony) jest wymuszona przepisami Kodeksu Pracy. Niestety, osoba, która rozwiązuje umowę w imieniu firmy, nie zawsze podaje prawdziwą przyczynę zwolnienia lub nie argumentuje jej dostatecznie. Ważne, by zwalniany pracownik zrozumiał, co kierowało pracodawcą, który zdecydował się na wypowiedzenie umowy. Jeśli pracownik ma jakiekolwiek wątpliwości, osoba, która przeprowadza zwolnienie, powinna je rozwiać.
Zwalnianie pracowników zawsze na osobności – w możliwie komfortowych warunkach
Osoba, która przeprowadza zwolnienie, musi mieć świadomość, że dla pracownika to niezwykle trudny moment. Warto zatem zadbać o to, by rozwiązanie umowy przebiegło w możliwie jak najbardziej komfortowych warunkach. Rozmowa tego rodzaju zawsze powinna odbywać się na osobności; dobrym pomysłem może być również przeprowadzenie zwolnienia pod koniec dnia pracy, tak, by pracownik miał czas na ochłonięcie i odreagowanie przed powrotem do zawodowych obowiązków. Zwalniający musi być również przygotowany na to, że podczas rozmowy pracownik może zareagować emocjonalnie, zwłaszcza jeśli będzie mieć poczucie, że nie zasługuje na zwolnienie. Bez względu na to, jak zareaguje zwalniany, osoba rozwiązująca umowę z ramienia firmy musi zachować spokój, a na ewentualne zarzuty ze strony pracownika odpowiadać merytorycznie.
Zwalniający nie może pozostawiać miejsca na wątpliwości
Warto jeszcze zaznaczyć, że początkujący menedżerowie lub HR-owcy popełniają często jeden błąd – czyli dają zwalnianemu nadzieję, że jeśli popracuje nad błędami popełnianymi w pracy (o ile były one przyczyną zwolnienia), to będzie mógł zachować posadę. Osoba wypowiadająca umowę powinna podejść do całej rozmowy z wyrozumiałością i empatią wobec pracownika, jednak musi być przy tym stanowcza, dając zwalnianemu do zrozumienia, że podjęta decyzja jest ostateczna.
O trudnej sztuce zwalniania pracowników można przeczytać więcej na stronie Uniwersytetów WSB Merito. Osoby przeprowadzające zwolnienia znajdą tam dodatkowe rady, m.in. na temat outplacementu i szeroko pojętej etyki i procedur, które warto zachować podczas wypowiadania umowy.