Jeśli prowadzisz swoją działalność albo dopiero planujesz to temat BDO powinien Cię zainteresować. Czym jest BDO i kogo obowiązuje?
BDO to nic innego, jak baza danych dotycząca odpadów. Służy ona gromadzeniu informacji o przedsiębiorstwach, które poprzez swoją działalność wprowadzają na polski rynek produkty w opakowaniach oraz o podmiotach, które nimi gospodarują. Dowiedz się, kto powinien zarejestrować firmę w BDO, na czym to polega oraz kiedy warto oddelegować zajmowanie się tematem BDO i zyskać więcej czasu na inne aspekty prowadzenia firmy.
Kto musi zarejestrować firmę w BDO?
Rejestracja w BDO obowiązuje wszystkich przedsiębiorców, którzy w wyniku działalności wytwarzają odpady niebędące odpadami komunalnymi oraz robią to w ilościach przekraczających zwolnienie z prowadzenia ewidencji wskazane w rozporządzeniach.
Wśród branż, które muszą zarejestrować się w BDO można wymienić budownictwo, sklepy stacjonarne oferujące reklamówki, sklepy internetowe, gabinety kosmetyczne, gastronomię, import oraz eksport czy warsztaty samochodowe.
Zazwyczaj wpisowi do BDO podlegają przedsiębiorstwa wytwarzające odpady oraz firmy, które wprowadzają na rynek krajowy produkty w opakowaniach, a także smary, akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny czy producenci oraz nabywcy opakowań z takich materiałów jak: tektura, tworzywa sztuczne, szkło i drewno.
Jak wygląda rejestracja BDO krok po kroku?
Rejestrację BDO warto złożyć przed rozpoczęciem działalności. Co istotne, najlepiej zrobić to na kilka miesięcy przed startem firmy, bo na rozpatrzenie wniosku Marszałek Województwa ma aż 30 dni. A nie warto ryzykować tutaj działania, bez rejestracji w BDO, bo może wiązać się to z nałożeniem naprawdę dotkliwych kar finansowych, począwszy od 1 000 zł do nawet 1 000 000 zł. Dla wytwarzających odpady rejestracja jest darmowa, a dla tych, wprowadzających opakowania lub produkty, kosztuje od 100 do 300 zł rocznie.
Pierwszy krok to przejście na stronę logowania do rejestru BDO i zalogowanie się, poprzez profil zaufany albo e-dowód. Następnie należy z menu wybrać opcję wnioski, a potem nowy wniosek rejestracyjny. Wypełniasz pola zgodnie ze specyfiką prowadzonej przez Ciebie działalności, przed wysyłką wniosku akceptujesz oświadczenie oraz załączasz potwierdzenie wniesienia opłaty rejestracyjnej BDO, jeśli Cię ta opłata dotyczy.
BDO - oddeleguj to innym i zaoszczędź sporo czasu
Dla wygody wniosek o BDO rejestracja może być składana przez platformę internetową. Niezbędne jest przy tym uwierzytelnienie swojej tożsamości, za pomogą profilu zaufanego. Taki wniosek może być złożony przez właściciela firmy albo osobę upoważnioną. W przypadku BDO przedsiębiorca może sam dokonać wpisu do BDO, prowadzić zapisy i BDO sprawozdania, albo skorzystać z usług firmy tym się zajmującej, ewentualnie wybrać BDO szkolenie dla personelu.
Oddelegowanie zajmowania się BDO pozwala na zyskanie więcej czasu na inne, ważne aspekty prowadzenia swojej działalności. Wyspecjalizowane firmy bądź pracownicy po odpowiednim szkoleniu zajmą się obsługą BDO, sprawozdaniami, wprowadzaniem danych do ewidencji, a także byciem na bieżąco ze zmianami w prawie.