Czym zajmuje się zarządca nieruchomości? Gdzie go szukać w Katowicach?
Zarządca nieruchomości to najważniejsza osoba odpowiedzialna za stan i funkcjonowanie każdego obiektu. Zakres jego obowiązków jest szeroki i obejmuje zarówno kwestie techniczne i porządkowe, jak i finansowe, prawne i administracyjne. Obecnie zarządcą nieruchomości może zostać praktycznie każdy – dostęp do tego zawodu nie jest bowiem uregulowany pod względem prawnym. Tym bardziej warto zachować więc ostrożność i postawić na współpracę z zarządcą nieruchomości z odpowiednimi kwalifikacjami i uprawnieniami.
Zarządca nieruchomości i jego rola w funkcjonowaniu obiektu
Zarządca nieruchomości jest osobą, która wykonuje zadania powierzone jej przez właściciela konkretnej nieruchomości lub wspólnotę mieszkaniową. Do jego obowiązków należy kompleksowa obsługa obiektu, podejmowanie decyzji dotyczących jego funkcjonowania i rozwoju oraz racjonalne gospodarowanie zasobami nieruchomości. Jest to jedna z najważniejszych osób, które czuwają nad dobrym stanem i funkcjonowaniem obiektu oraz komfortem i bezpieczeństwem jego mieszkańców. Do obowiązków zarządcy należy także uzasadnione inwestowanie w nieruchomość. Wszystko po to, aby przynosiła ona stałe, oczekiwane zyski, a jej stan nie uległ z czasem pogorszeniu.
Do 1 stycznia 2014 r. każdy zarządca nieruchomości w Katowicach musiał posiadać państwową licencję. Uzyskiwało się ją poprzez przystąpienie oraz zdanie oficjalnego egzaminu, który nadawał uprawnienia do sprawowania tej funkcji. Obecnie licencja nie jest już wymagana, co rodzi pewne problemy, zwłaszcza dla osób, które poszukują wykwalifikowanego zarządcy. Otóż, w dzisiejszych czasach mianem tym może określać się każdy, bez względu na posiadane wykształcenie, doświadczenie zawodowe i wiedzę. Wystarczy, że zarządca jest osobą niekaraną i posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.
Komu powierzyć zarządzanie nieruchomościami w Katowicach?
Dobry, warty zatrudnienia zarządca nieruchomości w Katowicach powinien być osobą uczciwą, dla której etyka zawodowa znajduje się na pierwszym miejscu. Wszystkie jego działania powinny uwzględniać na pierwszym miejscu interesy nieruchomości i jej właściciela. Kolejną kwestią jest doświadczenie w pracy w tym wymagającym zawodzie. Z tego powodu funkcję zarządcy warto powierzyć profesjonaliście, który od co najmniej kilku lat działa na katowickim rynku, zna jego specyfikę i realia, a swoją wiedzę i doświadczenie może wykorzystać w interesie obiektu.
Mimo tego, że aktualnie obowiązujące przepisy prawne otwierają dostęp do tej profesji praktycznie każdemu, warto mieć świadomość, że w Katowicach nadal działają licencjonowani zarządcy – znaleźć ich można głównie w firmach specjalizujących się w zarządzaniu i administrowaniu nieruchomościami.
Współpraca z takim podmiotem jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż poszukiwanie zarządcy na własną rękę, gdyż firmy zarządzające nieruchomościami dysponują wszystkim, co potrzebne do otoczenia obiektu kompleksową opieką na najwyższym poziomie. W ich szeregach pracują nie tylko licencjonowani zarządcy nieruchomości, ale także administratorzy, elektrycy, konserwatorzy, księgowi, specjaliści ds. finansów, a także radcy prawni, których usługi są bardzo przydatne w toku zarządzania nieruchomością.
Artykuł powstał we współpracy z Integrum Management – licencjonowany zarządca nieruchomości Katowice.