Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Zarządzanie zmianą w organizacji

studenci
 |  Artykuł partnera  |  Biznes i finanse

Jak zarządzać zmianą w organizacji? We współczesnym świecie biznesu jedyną pewną rzeczą jest właśnie zmiana, dlatego organizacje muszą wiedzieć, jak nimi zarządzać. Odpowiednie metody pozwalają na szybkie reagowanie na zmieniające się otoczenie rynkowe.

Dlaczego zmiana jest nieunikniona?

Rzeczywistość biznesowa w 3. dekadzie XXI wieku wymusza na przedsiębiorstwach gotowość do częstych zmian. Żyjemy w świecie VUCA, w którym dominuje zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność. Pojęcie VUCA, po raz pierwszy zastosowane pod koniec lat osiemdziesiątych, stosuje się w szeroko rozumianym działaniu strategicznym w organizacjach. Zmienność w tym kontekście oznacza ograniczenia w możliwościach planowania rozwoju biznesu ze względu na czynniki zewnętrzne (takie jak wojna czy pandemia). Niepewność oznacza nieprzewidywalność. Nie wiemy, jakie zdarzenia wystąpią i kiedy do nich dojdzie, a także jaki będą miały wpływ na biznes. Złożoność natomiast opisuje, jak wiele czynników może ingerować w świat biznesu. Można to także rozumieć jako ogrom danych, jakie należy przeanalizować, aby zrozumieć zależności na rynku. Niejednoznaczność wiąże się ze złożonością. Inaczej mówiąc, to identyczny zestaw danych może być wielorako interpretowany, co dodatkowo utrudnia planowanie strategiczne. Co za tym idzie, w śweacie VUCA ten, kto się nie zmienia, będzie miał ogromne trudności z utrzymaniem się na rynku.

Czym jest zarządzanie zmianą?

W związku z powyższym zarządzanie zmianą będzie rozumiane jako metoda przeprowadzania modyfikacji w sposobie funkcjonowania organizacji. Może to dotyczyć aspektów czysto biznesowych, takich jak restrukturyzacja, łączenie firm czy podział podmiotu na mniejsze jednostki. W obrębie jednej firmy natomiast zmiana będzie związana z szeroką rozumianą kulturą organizacji, czyli np. zarządzaniem, komunikacją, atmosferą w pracy, hierarchią. Celem zmian jest sprostanie wyzwaniom rynku - zarówno konsumenckiego (produkty/usługi najwyższej jakości w adekwatnej cenie), jak i pracy (np. wprowadzenie elastycznego modelu pracy, postawa inkluzywna czy pro well-beingowa).

Jak zarządzać zmianą?

W kontekście wspomnianego świata VUCA i zmiany Bob Johansen sformułował 4 sposoby na radzenie sobie z wyzwaniami. Po pierwsze, Vision (wizja) zamiast Volatility (zmienność). Ogólna wizja to drogowskaz dla całej organizacji, jak przetrwać w trudnych momentach. Po drugie, Understanding (zrozumienie) zamiast Uncertainty (niepewność). Rozumie się to jako szeroką i głęboką komunikację w organizację, która pozwala lepiej realizować wizję i cele firmy. Po trzecie, Clarity (jasność) zamiast Complexity (złożoność). Punkt ten można rozumieć wielorako, niemniej jego esencją jest budowanie procedur, które będą dostarczać kluczowych danych. Procedury (np. poprzez wprowadzenie zasad Business Intelligence) mają pomóc w szybszym podejmowaniu najważniejszych decyzji. Po czwarte, Agility (zwinność) zamiast Ambiguity (niejednoznaczność). Organizacje uczące się to firmy, w których szybka adaptacja to podstawa w przeprowadzaniu jakichkolwiek zmian.

Możliwości organizacji podczas procesu zmiany mogą być ograniczone. Jeśli modyfikacje dotyczą kultury organizacyjnej, warto sięgnąć po wsparcie z zewnątrz. W Impact https://www.impactinternational.com/pl/impact-polska opracowaliśmy VUCA Model i kwestionariusz VUCA Q, który pozwala określić, jak osoby reagują na pracę w środowisku VUCA. Pozwala to szybciej określić obszary, które mogą wymagać stworzenia programu rozwojowego, wspierającego proces zmiany w organizacji.