Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Sprzedaż nieruchomości i wizyta u notariusza. Jak się przygotować?

dokumenty u notariusza
 |  Artykuł partnera  |  Biznes i finanse

Wizyta u notariusza stanowi nieodłączny element każdej transakcji sprzedaży i kupna nieruchomości. Prawnik nie tylko przygotowuje niezbędne dokumenty, ale również upewnia się, że wszelkie warunki są uzgodnione przez obie strony, bierze na swoje barki sporządzenie aktu notarialnego i nadzoruje jego podpisanie, a następnie dopełnia formalności w sądzie. Czy do takiej wizyty musisz przygotowywać się w szczególny sposób? Ile kosztuje praca notariusza?

1. Jakie dokumenty przygotować przed wizytą u notariusza?

2. Opłaty notarialne

3. Jak wygląda wizyta u notariusza

Dlaczego wizyta o notariusza jest konieczna? Potwierdzenie transakcji w formie aktu notarialnego to dodatkowe zabezpieczenie i dla kupującego, i dla sprzedającego. Obie strony mają pewność, że nie zostaną oszukane, a podpisana między nimi umowa będzie mieć moc prawną.

Jakie dokumenty przygotować przed wizytą u notariusza?

Aby notariusz mógł przygotować akt notarialny potwierdzający przeniesienie własności nieruchomości, potrzebuje niektórych dokumentów. Duże znaczenie ma, czy chodzi o sprzedaż mieszkania czy sprzedaż domu. Dokumenty wymagane to:

  • tytuł nabycia - może to być akt notarialny, potwierdzenie nabycia spadku lub inny dokument,
  • umowa kupna sprzedaży,
  • odpis z księgi wieczystej,
  • wypis z rejestru gruntów,
  • wypis z planu zagospodarowania przestrzennego gminy.

Obie strony - kupujący i sprzedający - muszą przedstawić także dokumenty tożsamości.

W przypadku mieszkania lista prezentuje się niemal identycznie - niepotrzebny jest jedynie wypis z planu zagospodarowania przestrzennego.

Opłaty notarialne

Podobnie jak przy pracy każdego prawnika, wynagrodzenie pobiera także notariusz. Opłaty są określone w rozporządzeniu ministra sprawiedliwości w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej. Przepisy regulują górną granicę - maksymalne stawki taksy notarialnej, dlatego zawsze może znaleźć się tańszy notariusz. Opłaty często są uzależnione od wartość przedmiotu czynności. Co to oznacza?

W przypadku, gdy wartość transakcji nie przekracza 3 000 zł, maksymalna taksa notarialna wynosi 100 zł. Przy przedmiocie pomiędzy 60 000 – 1 000 000 zł oraz 1 000 000 – 2 000 000 zł, co najczęściej odnosi się do mieszkań i domów, taksa wynosi odpowiednio: 1 010 zł plus 0,4% nadwyżki od wartości powyżej 60 000 zł oraz 4 770 zł plus 0,2% nadwyżki od wartości powyżej 1 000 000 zł.

Jak wygląda wizyta u notariusza?

U notariusza obie strony transakcji muszą pojawić się osobiście. Najpierw notariusz sprawdzi ich tożsamość. Sporządzenie aktu notarialnego dokumentującego zwykle odbywa się wcześniej, dlatego na spotkaniu prawnik jedynie odczyta jego treść. Jeśli wszystko się zgadza, składane są podpisy, a dokument przekazywany do sądu.