Wdrożenie nowego systemu informatycznego to duże wyzwanie i nie zawsze takie prace przebiegają zgodnie z pierwotnymi założeniami. Pojawia się także kwestia opłacalności takiego przedsięwzięcia. Jak to przeprowadzić, by efekt końcowy był w pełni zadowalający dla klienta?
Czym jest wdrożenie systemu IT?
Stworzenie systemu informatycznego to dopiero początek drogi, bo teraz należy taki system dostarczyć użytkownikom. W przypadku rozbudowanych, profesjonalnych systemów jest to o wiele bardziej skomplikowane niż instalacja prostej aplikacji na domowy komputer czy smartfon, dlatego zwykle wdrożenia IT zleca się wyspecjalizowanym firmom jak Enicom. Już sam wybór odpowiedniego systemu IT dla konkretnej firmy może być problematyczny, bo trzeba tutaj uwzględnić charakter prowadzonej działalności, zasoby sprzętowe, wielkość budżetu, funkcjonalność wybranego rozwiązania.
Po zainstalowaniu systemu należy go jeszcze odpowiednio skonfigurować, tak by działał poprawnie na wszystkich urządzeniach. Kolejnym krokiem jest zwykle migracja danych, przeprowadzana w sytuacji, gdy nowy system zastępuje starszą aplikację. Potem zostaje już uruchomienie systemu oraz jego dokładne przetestowanie.
Jak prawidłowo przeprowadzić wdrożenia IT?
Wymaga to stworzenia projektu uwzględniającego potrzeby danego klienta. Nowy system jest drogi, dlatego jego zainstalowanie musi mieć ekonomiczne uzasadnienie – wdrożenia IT mają na celu zwiększenie wydajności firmy oraz poprawę bezpieczeństwa infrastruktury informatycznej, dlatego należy wybrać rozwiązanie zapewniające pełną funkcjonalność na tych obszarach. Nie bez znaczenia jest również budżet – nie zawsze najdroższy system będzie tym najlepszym, ale źle wykonane, niesprawdzone oprogramowanie, mimo dużo niższej ceny, może się okazać zbyt kosztowne przez poważne błędy w jego działaniu.
Firma zajmująca się wdrożeniami IT powinna kontrolować przebieg prac na każdym etapie, tak by szybko dało się wyeliminować ewentualne usterki. Warto prace zaplanować tak, by w jak najmniejszym stopniu przeszkadzać w codziennej działalności klienta. Na koniec konieczne jest jeszcze wykonanie dokumentacji – obejmuje ona dokładny opis systemu, zalecenia dotyczące późniejszej administracji oraz instrukcję obsługi. Jeśli to konieczne, przeprowadza się jeszcze szkolenia dla wybranych grup pracowników.