Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Jakie korzyści niesie fotowoltaika dla firm?

fotowoltaika dla firm
 |  Artykuł partnera  |  Biznes i finanse

W dwudziestym pierwszym wieku coraz większą rolę grają ekologiczne, odnawialne źródła energii. Zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszy się fotowoltaika, czyli zbiór rozwiązań, których celem jest uzyskanie energii elektrycznej z promieni słonecznych. Jest to technologia wykorzystywana przez osoby prywatne (konsumentów), ale doświadczenie kilku ostatnich lat pokazuje, że zainteresowanie fotowoltaiką wzrasta także wśród przedsiębiorców. Jakie korzyści niesie fotowoltaika dla firm? Przeczytaj poniższy tekst, by poznać odpowiedź na to oraz wiele innych pytań. Miłej lektury!

Fotowoltaika – co to oznacza?

Pod pojęciem „fotowoltaika” rozumie się proces przekształcania przez moduły (ogniwa) fotowoltaiczne promieni słonecznych w energię elektryczną. Energia ta może zostać wykorzystana do zasilania sprzętu komputerowego, urządzeń RTV i AGD itp.

Fotowoltaika – warto zdecydować się na takie rozwiązanie?

Sektor fotowoltaiczny w Polsce cechuje się dynamicznym wzrostem. Przykładowo, na GPW notowanych jest już ponad dwadzieścia spółek z branży (stan na maj 2022). Według raportów branżowych (w tym m.in. przygotowanego przez Instytut Energii Odnawialnej podsumowania „Rynek Fotowoltaiki w Polsce 2022") opisywana gałąź rynku przechodzi boom inwestycyjny. Szczególne obfite dla Polski były lata 2020-2021.

W zasadzie nie powinno nikogo zaskakiwać, że branża fotowoltaiczna w Polsce rozwija się. Ze stosowaniem paneli fotowoltaicznych wiąże się szereg korzyści dla biznesu. Zasadniczo, zalety fotowoltaiki dla firm można podzielić na cztery główne grupy:

  • obszar finansowo-podatkowy
  • obszar wizerunkowy (marketingowy).

Do czego odnosi się każda z wyżej wymienionych kategorii?

Obszar finansowo-podatkowy

Bez wątpienia aspekt finansowy jest jednym z najważniejszych motywów, które skłaniają przedsiębiorców do montażu instalacji fotowoltaicznej w przedsiębiorstwie. Trudno ustalić, ile kosztuje instalacja fotowoltaiki w przedsiębiorstwie – w zależności od powierzchni terenu firmowego może być to od kilkunastu do nawet kilkuset tysięcy złotych. Jak widać, jest to znaczny koszt. Z drugiej jednak strony dzięki instalacji zyskujemy tańszą energię. Przykładowo, niewielka instalacja fotowoltaiki o mocy na poziomie ok. 1kWp to niemal tysiąc kWh wytworzonej energii elektrycznej. W związku z tym szacuje się, że przeciętny okres zwrotu wynosi od pięciu do dziesięciu lat.

Dobrą wiadomość dla przedsiębiorców stanowi fakt, że możliwe jest uzyskanie rządowego dofinansowania w ramach programu „Energia Plus”. W pewnym uproszczeniu zakłada on pożyczkę na preferencyjnych warunkach. Dzięki temu przedsiębiorca chcący zainstalować panele fotowoltaiczne nie musi ponosić wysokich kosztów związanych z inwestycyjnym kredytem bankowym. Jest to cenne wsparcie, ponieważ według raportów (w tym np. autorstwa Europejskiego Funduszu Leasingowego) zdecydowana większość przedsiębiorców rezygnuje z wdrożenia fotowoltaiki właśnie z powodu ograniczeń finansowych.

Last but not least, panele fotowoltaiczne to także korzyści pod kątem podatkowym. Jeśli przedsiębiorca ma status małego podatnika, może on dokonać jednorazowej amortyzacji instalacji fotowoltaicznej, co przekłada się na niższy poziom podatku dochodowego do zapłaty. Podobnie przedstawia się sytuacja w kwestii podatku VAT – VAT naliczony 23% zmniejsza zobowiązania przedsiębiorcy wobec Urzędu Skarbowego.

Obszar wizerunkowy (marketingowy)

Działalność biznesowa jest zorientowana na osiąganie zysków. Taki stan rzeczy nie oznacza jednak, że przedsiębiorstwa powinny być nastawione wyłącznie na maksymalizację sprzedaży i optymalizację kosztów. Wręcz przeciwnie – duże znaczenie odgrywa także wizerunek marki. Można go poprawić na przykład poprzez działania określane jako CSR – społeczną odpowiedzialność biznesu.

W pewnym uproszczeniu CSR to całokształt zadań wykonywanych przez firmę, które prowadzą do poprawy funkcjonowania otoczenia, w tym także środowiska naturalnego. Ponieważ fotowoltaika jest powszechnie postrzegana jako działanie innowacyjne, ekologiczne i przyjazne dla środowiska, montaż paneli fotowoltaicznych Opole może być podstawą polityki CSR przez dane przedsiębiorstwo.

Fotowoltaika dla firm – jakie korzyści? Podsumowanie

Choć montaż paneli fotowoltaicznych nie jest tani, to w przeciągu kilku lat cała inwestycja powinna się zwrócić. Wyżej wymienione zalety, jakie niesie ze sobą fotowoltaika dla firm Opole, to ważne, ale nie jedyne korzyści wynikające ze stosowania tej technologii. Oznaczają one, że instalacja paneli fotowoltaicznych powinna być traktowana jako długoterminowa inwestycja w rozwój firmy.