Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Jak wybrać wykonawcę strony www? Radzi CEO ByFehu Joanna Gizgier

Joanna Gizgier
 |  Artykuł partnera  |  Biznes i finanse

W dzisiejszych czasach strona www to podstawa, podczas budowania biznesu czy marki osobistej. Chcąc mieć wiarygodną firmę, potrzebna jest osobliwie zaprojektowana strona internetowa. Taka strona jest nie tylko naszą, ale i wizytówką całej stworzonej przez nas firmy. I co najważniejsze, to potężne narzędzie, które powinno być dobrze zaprojektowane już od samego początku, od samych fundamentów, tak aby generowała zyski.  Chcesz wiedzieć, jak wybrać firmę czy osobę do stworzenia strony www? Przeczytaj poradnik.

Po co Ci strona www?

Strona internetowa to obecnie must have, jeśli ktoś jej nie ma, nie jest dziś uznany za wiarygodnego partnera biznesowego. Wśród klientów może budzić pewien niepokój i zwątpienie. W czasie pandemii znacznie zwiększyło się zapotrzebowanie na usługi online dla przedsiębiorców. Wg danych Głównego Urzędu Statystycznego obecnie dostęp  do Internetu ma ok. 91 procent gospodarstw domowych znajdujących się na terenie Polski. Warto znać siebie sprawę, z tego że, Polsce we wrześniu 2021 roku aktywnych było 2,506 mln aktywnych domen internetowych. Duża część spośród tych adresów, to strony firmowe, czy e-sklepy.

Zalety posiadania strony www:

  • Większa stabilność i zaufanie firmy.
  • Możliwość dotarcia do nowych klientów.
  • Automatyzacja lejków sprzedażowych.
  • Indywidualna możliwość prezentacji usług czy produktów.
  • Budowanie relacji z klientem.
  • Automatyzacja bazy klientów.
  • Wiarygodniejsze budowanie wizerunku firmy czy osoby.
  • Szybki kontakt, łatwy przepływ informacji.
  • Całodobowa dostępność w docelowym miejscu na ziemi.
  • Źródło wiedzy na temat produktów czy usług.
  • Całodobowe źródło wiedzy na temat firmy, produktów czy usług.
  • Możliwość budowania firmy czy osoby od pozycji eksperta.
  • Wspiera działania marketingowe i PR.
  • Pewna inwestycja.
  • I wiele innych.

Co to jest strona internetowa?

Podstawą strony jest (CMS) np. Wordpress, to system zarządzania treścią, który posiada panel administracyjny, dzięki czemu mamy możliwość sterowania technicznymi funkcjami strony. Każdy CMS potrzebuje projektu motywu, który składa się z przygotowanych graficznie kilku lub kilkunastu szablonów, aby stworzyć część wizualną strony. Daje nam to możliwość zarządzania nią pod względem graficznym i pozwala wyświetlić ją w przeglądarce. Dlatego, aby zachować prawidłowość jej działania i uniknięcia błędów technicznych na stronie należy zaprojektować motyw i w sposób wybrany zaimplementowania go już gotowy na CMS z dbałością o SEO od początku budowania architektury i tworzenia UX i UI strony.

Funkcja strony internetowej

Takich możliwości funkcjonalności strony jest ogrom. Poprzez informacyjną, sprzedażową, marketingową czy komunikacyjną. Jeśli planujesz zainwestować w stronę www, musisz jasno i precyzyjnie określić jej cel. Jeśli zrobisz to prawidłowo, z odpowiednimi ludźmi,  będziesz miał pewność, że strona, czyli narzędzie firmy została wykonana w odpowiedni sposób. Bardzo dobry wykonawca stron www, zawsze zapyta przed przystąpieniem do pracy o jej cele i funkcje. Pokieruje, tak pytania, aby wydobyć z niej cały potencjał do działań onlinowych. Dzięki temu, świadomie dostosuje ją precyzyjnie, odpowiednio technicznie i wizualnie.

Pamiętaj, że nie załatwisz sprawy jednym młotkiem i tak jak w jego przypadku, który jest dostosowany do funkcji działań jak np.:

  • młotek blacharski - gumowy
  • młotek ciesielski– ze stali
  • młotek szewski- z powierzchnią wypukłą
  • młotek murarski– zazwyczaj większy
  • młotek geologiczny–  zaostrzony
  • młotek stolarski– twardego drewna
  • młotek spawacza– wykonany ze stali
  • młotek kuchenny–  powierzchnia  ryflowane
  • młotek rzeźbiarski– kształt walca
  • młotek jubilerski– miniaturowy młotek
  • młotoklin– długi i ostry trzonek
  • młotek kamieniarski– tępo zakończony z dwóch stron
  • młotek neurologiczny – do sprawdzania odruchów bezwarunkowych.
  • młotek zegarmistrzowski– młotek mosiężny
  • młotek sędziowski– służy do uciszania podczas procesów
  • młotek awaryjny - do wybijania szyb

Tak samo jest z dostosowaniem precyzyjnym www do twoich odbiorców. Cel strony www określa dokładnie to,  do czego strona powinna służyć i jakie korzyści powinna dawać użytkownikom. Dzięki sprecyzowanym, jasnym celom łatwiej będzie też, dostosować różne narzędzia działające wewnętrznie na jakość twoich usług internetowych, które pomogą ci zrealizować ten cel i usprawnić działanie.

Czy widzisz teraz różnice?

Przykład:

Planujesz zlecić zbudowanie sklepu internetowego z produktami wegańskimi.

Twoim celem może być m.in.:

  • Sprzedaż produktów najwyższej jakości, sprawdzonych i przetestowanych
  • Dotarcie do wegan
  • Dzielenie się wiedzą na temat zdrowego stylu życia
  • Zachęcanie innych do weganizmu
  • Zostanie marką zmieniającą nawyki żywieniowe

W czym to pomaga?

Pomoże w wielu sytuacjach. Na początku w projektowaniu strony. Te i inne informacje odpowiednio rozbudowane przez firmę projektującą, pomogą wykonawcy dobrać odpowiednie narzędzia oraz zaprojektować wyróżniającą się na tle konkurencji stronę. Dzięki powyższemu przykładowi, wie już, że będzie budował sklep internetowy. Musi dodatkowo założyć bloga, na którym właściciele będą opisywać różne techniki i triki dla wegan. Do tego zaproponuje podłączenie czatu, za pomocą którego można się szybko skontaktować i odpowiedzieć na nurtujące pytania. Newslettera, który będzie docierał do internautów. Ułoży hierarchię ważności działań, dostosuje triki reklamowe dla większej zapamiętywalności czy zaprojektuje indywidualne i w odpowiednim momencie docierające komunikaty, jak np. w marce dla kobiet możliwość otrzymania alibi dla męża w formie wygranej, aby nie dowiedział się ile kosztowały buty.

Grupa odbiorców

Jeśli już wiesz po co Ci strona internetowa, jakie powinna mieć funkcje. Czas określić grupę docelową. To niezwykle ważne. Jeśli coś jest dla każdego, to jest do niczego. Dobra firma od IT, powinna zwrócić na to szczególną uwagę, ponieważ różni ludzie mają różne preferencje. W tym wypadku polecam stworzyć klienta idealnego. Tzw. Personę.

Jak określić grupę docelową?

Przygotuj kartkę i długopis i odpowiedź na poniższe pytania:

  • W jakim przedziale wiekowym jest Twój idealny klient?
  • Gdzie mieszka?
  • Jaki ma status majątkowy?
  • Jaki ma status cywilny?
  • Czy ma dzieci?
  • Gdzie pracuje?
  • Co robi w wolnym czasie?
  • Jakie ma zainteresowania?
  • Jakie ma cele, marzenia, plany?
  • Jakie ma utrudnienia i przeszkody?
  • Jakie ma wady?
  • Inne, które są ważne.

Musisz sobie wyobrazić swojego idealnego klienta. Opis pozwoli zbudować odpowiednią stronę www, ale także pomoże ci zaplanować działania marketingowo-reklamowe.

Konwersja

Masz już funkcje, cel i ustaloną grupę docelową.  Teraz czas na mierzalność. Musisz wiedzieć jak mierzyć daną inwestycje. Przydadzą Ci się do tego nawet najprostsze narzędzia analityczne, chociażby taki Google Analytics czy Google Serch Console. Te i inne narzędzia, które powinny być podpięte pod każdą realizowaną stronę czy e-sklep. Dzięki nim, możesz sprawdzić skąd przychodzą Twoi klienci. Z jakich miast, ile mają lat i co oglądają najczęściej. W którym miejscu są najczęściej na stronie, lub z którego miejsca wychodzą. Możesz tez zweryfikować frazy kluczowe na które widoczna jest Twoja strona www.

SEO

To powinien być standard. Bez tego o skutecznej stronie www nie ma dziś mowy. Tym bardziej, że SEO, to nie jest pozycjonowanie, a pierwsza i najważniejsza składowa techniczna tych działań. Zobaczcie, jak duża jest dziś konkurencja w Googlu. Należy zbudować wszystko od podstaw, aby być widocznym i co ważne spełnić regulamin Googla i nie generować już od podstaw długu technologicznego, który budowany jest na błędach dla algorytmów. Dziś niestety wiele jest internetowych śmietników – czyli stron, bez konkretnego technicznego przygotowania, które tylko wiszą w internetowej przestrzeni i których obecnie zbyt często nie da się uratować i wyprowadzić ze spamów. To ogromna strata potencjału, pieniędzy i możliwości.

Jak wybrać odpowiedniego projektanta stron?

To nie jest łatwe zadanie. Tu nie wystarczy tylko intuicja. Trzeba mieć świadomość wielu różnych możliwości. Nie każdy musi posiadać wiedze programistyczną, ale warto przed wyborem eksperta sprawdzić kilka ważnych aspektów.

  • Zapytaj o portfolio. Sprawdź czy styl Ci odpowiada. Ponadto sprawdzisz czy strony www tej firmy jest bezpieczna. Np. czy posiadają certyfikat SSL – jeśli nie posiadają, będzie oznaczone jako „strona niezabezpieczona”. (Tu warto wiedzieć, że jeżeli strona była wykonana kilka lat temu, czy właściciel zwyczajnie o nią dba).
  • Poproś o wzór umowy i warunki współpracy
  • Poszukaj w internetowych miejscach w sieci jak na Facebooku, LinkedIn itp. – różnych opinii na temat tej osoby.
  • Przejrzyj dokładnie jej social media
  • Sprawdź w Googlu czy są jakieś informacje na jej temat np. artykuły, poradniki. Czy jest zapraszana jako ekspert do magazynów, portali internetowych czy na konferencje. Jeśli tak jest, wiesz, że masz do czynienia z profesjonalistą.
  • Porozmawiaj z osobą odpowiedzialną w firmie i zwracaj uwagę na konkretne odpowiedzi.

Co powinno budzić Twój niepokój?

  • Bardzo niska stawka. Za 3000 zł nikt nie przygotuje projektu strony, planu automatyzacji i technicznie i w oparciu o SEO i jej funkcjonalność.
  • Brak chęci przesłania portfolio
  • Brak umowy!
  • Brak informacji w Google.
  • Konto w social mediach bez nazwiska, z dziwnym awatarem.
  • Szybka w parę minut wycena zawierająca ogół bez konkretów.
  • Ogromna ilość linków sugerująca strony zrealizowane zamiast konkretnych.
  • Brak prezentacji projektów przedstawionych w graficznych prototypach. 

Mam nadzieje, że mój artykuł pozwoli Ci zaplanować i wybrać odpowiednią osobę do współpracy.


Joanna Gizgier

JOANNA GIZGIER jestem CEO w marce by Fehu
Hasło przewodnie jej marki: Dojrzałość biznesu, to niebagatelizowanie wartości jak rzetelność i zaopiekowanie. Strony, które żyją – zespół by Fehu

Jest związana z branżą IT od ponad 11 lat. Zajmuje się projektowaniem i budowaniem stron internetowych oraz e-sklepów, tworzę layoty w WordPress. Z rzetelnością dba o  działania SEO. Zajmuje się, także kwestiami związanymi z identyfikacją wizualną marki. Jest autorką hasła ,,Śmietnik internetowy'' oraz szkoleń: “Twoje miejsce w sieci” czy “Firmowe błędy w poruszaniu się online”. Prowadzi konsultacje, które pomagają w rozwoju firmom online. Pracuje z pasją starając się realizować zobowiązania podjęte wobec klientów i czuję się odpowiedzialna za za ich powodzenie. Swoje działania opiera na technikach quick wins i insights. Jak sama podkreśla: zamiast porażek zbieram doświadczenia. Zamiast ulegać schematom łamię zasady i znajduję szerszą perspektywę.

Co musisz wiedzieć o niej i by Fehu!
Zaprzyjaźnieni z:
Photoshop, Adobe XD, CorelDRAW, Figma, Sketch do HTML5, Blender, Gimp. Rozumiemy się nawzajem z WordPress, Page Builderami, Linux, PSD Adobe XD, Strony HTML, HTML 5, CSS 3, MySQL, RWD, SEO

Przyjaźnie owocują tym, że:
Profesjonalnie tworzy strony internetowe, e-sklepy, platformy streamingowe, blogi, portale. WordPress kocha ją ogromnie i cuda w nim może robić. Stworzyć dedykowane od zera lub naprawić niemądrze stworzone.

Uwielbia UI i UX:
UI_Designer – czyli projektowanie www techniczne interfejsów przez pryzmat: czego ludzie potrzebują podczas komunikacji z produktem?  UX_Designer  – czyli projektowanie stron poprzez aspekt emocjonalny jaki doświadczają po styczności z produktem.
Strona www: https://byfehu.art/

Wpisz w Google  #tykamrzetelnie #łamschematy, a my tam będziemy