Audyt SEO to dogłębna analiza strony internetowej, która ma na celu upewnienie się, że witryna jest zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek.
Audytor zazwyczaj sprawdza zawartość witryny, kod, strukturę linków oraz szereg innych elementów np. metatagi i obrazy. Bardzo często wykorzystuje się w tym celu różne narzędzia, które skanują witrynę i dostarczają wielu kluczowych wskazówek.
Audyt SEO ręczny czy automatyczny?
Audyty SEO powinny być wykonywane przez specjalistę, który posiada już pewne doświadczenie w branży. Analiza stworzona przez specjalistę SEO to skrupulatnie wypisane problemy witryny oraz ogólna ocena jej stanu. Taki dokument stanowi absolutną podstawę dalszych działań związanych z pozycjonowaniem.
W Internecie możemy natknąć się na mnóstwo zautomatyzowanych narzędzi, których autorzy obiecują rzetelne i w pełni darmowe audyty SEO. Wydawać by się mogło, że jest to opcja wygodniejsza, bo wystarczą zaledwie dwa kliknięcia i dostajemy gotową listę problemów w naszej witrynie oraz sugestie rozwiązań. Natomiast za audyt specjalisty, nie dość że musimy zapłacić, to jeszcze konieczne jest odczekanie przynajmniej kilku dni na wyniki analizy.
Należy jednak mieć świadomość, że taka bezpłatna analiza z narzędzia, której wynikiem jest lista błędów technicznych, nie powinna być w ogóle nazywana audytem SEO. Raporty wykonane przez specjalistów są bardziej szczegółowe i dostarczają informacji opartych na wiedzy i doświadczeniu. Dotyczą one różnych aspektów strony internetowej, począwszy od technicznych kwestii i wytycznych optymalizacyjnych dla treści, po plan budowy linków i sugestię ulepszeń.
Kiedy wykonać audyt strony?
Audyt SEO najlepiej wykonać jeszcze na etapie jej wdrażania i przed indeksacją. Takie działanie pozwoli na pokazanie jak najlepszej wersji witryny zarówno algorytmom Google jak i użytkownikom. Niestety nie wszyscy właściciele stron internetowych mają tą świadomość i zaczynają myśleć o SEO dopiero po wprowadzeniu witryny online. Należy mieć świadomość, że im dłużej niezoptymalizowana witryna z błędami znajduje się w indeksie, tym mniej korzystne jest to dla jej właściciela. Oczywiście na audyt SEO nigdy nie jest za późno – lepiej jest go zrobić nawet gdy witryna istnieje już kilka lat, niż rezygnować z niego zupełnie. Zaleca się także, aby audyt SEO przeprowadzić przed lub w trakcie wprowadzania ważnych zmian na stronie.
Audyt SEO – co zawiera?
Audyt SEO pomaga przede wszystkim zidentyfikować czynniki on-page i off-page, które wpływają na ranking wyników wyszukiwania. Zawiera również sugestie ulepszeń, które pomagają w lepszej optymalizacji witryny. Przygotowanie rzetelnego audytu SEO trwa od kilku do kilkunastu godzin. Wszystko zależy od wielkości strony internetowej, jej tematyki, branży i konkurencji.
Audyt SEO to proces, w którym witryna jest analizowana pod kątem potencjalnych błędów lub problemów, które mogą powodować spadek widoczności. Może to obejmować sprawdzanie duplikatów treści, uszkodzonych linków, czy też stron 404.
Rodzaje audytów SEO
Istnieją trzy rodzaje analiz, wchodzące w skład audytu SEO – techniczna, analiza contentu oraz analiza czynników off-site.
Techniczny audyt SEO to szczegółowy przegląd kodu i struktury strony, w celu znalezienia błędów, które mogą uniemożliwiać indeksowanie strony lub wzrost jej widoczności.
Audyt treści to przede wszystkim sprawdzenie czy strona jest optymalizowana pod odpowiednie frazy kluczowe, czy nie występuje w jej obrębie duplikacja i kanibalizacją treści oraz określenie wstępnej strategii content marketingu.
Weryfikacja elementów off-site to przede wszystkim zbadanie profilu linków i jakości odnośników zewnętrznych kierujących do witryny.
Audyt SEO – kiedy spodziewać się pierwszych wyników?
Po otrzymaniu audytu SEO właściciel witryny powinien wdrożyć wszystkie wskazane uwagi. Niestety bardzo często zdarza się tak, że stworzony audyt zostaje zapomniany i na stronie nie pojawiają się żadne zmiany. Natomiast pierwsze efekty po wprowadzeniu wskazanych w audycie uwag mogą pojawić się po 2-3 miesiącach, choć oczywiście nie jest to regułą i w niektórych przypadkach trzeba będzie poczekać nieco dłużej lub odwrotnie – efekty mogą pojawić się szybciej.
Autor: Anna Jurczyk - SEO Specialist. W DevaGroup odpowiada za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie audytów i optymalizację stron internetowych klientów. Prywatnie miłośniczka podróży, aktywnego stylu życia oraz psów rasy Border Collie.