Chyba większość osób niezwiązanych z branżą HR zapytanych, czym się zajmują jej specjaliści, odpowiedziałaby: selekcją i rekrutacją pracowników. To prawda – te działania zajmują agencjom rekrutacyjnym najwięcej czasu, jednak ich pracownicy mają jeszcze inne obowiązki. Znalezienie dla klienta dobrego kandydata to jeszcze nie wszystko: wszak trzeba umieć utrzymać go na stanowisku.
I to właśnie utrzymaniem pracowników zajmują się agencje rekrutacyjne w czasie, w którym nie selekcjonują kandydatów, nie czytają ich CV i nie prowadzą rekrutacji pracowników. W zależności od tego, czy specjaliści pracują w tzw. „miękkim”, czy w „twardym HR”, zajmują się odpowiednio organizowaniem szkoleń rozwojowych dla pracowników oraz kwestiami kadrowymi.
Jakie są obowiązki HR „miękkiego” i HR „twardego”?
Do obowiązków twardego HR należą m.in.:
- przygotowanie umów,
- sporządzanie aneksów do umów,
- prowadzenie akt osobowych.
Ponadto pracownicy czuwają również nad sprawami związanymi z rozliczeniami z takimi instytucjami jak ZUS czy urząd skarbowy.
Można powiedzieć, że do zadań twardego HR zaliczamy przede wszystkim sprawy płacowe, prawne oraz administracyjne. Największym wyzwaniem, któremu muszą sprostać specjaliści, jest nieustanna aktualizacja wiedzy na temat niezbędnych przepisów prawnych, przede wszystkim tych z zakresu prawa pracy – a te dość często się zmieniają, dlatego pracownik twardego HR musi stale uzupełniać wiadomości, by móc poprawnie wykonywać swoje obowiązki – dodaje ekspert z agencji rekrutacyjnej Verita HR.
Inna jest rola miękkiego HR – tu do zadań specjalistów należy zobaczenie w pracowniku swego rodzaju inwestycję, o którą należy odpowiednio zadbać, by z jednej strony jak najwięcej na niej zyskać, a z drugiej sprawić, by pracownik chciał dać z siebie samego jak najwięcej, wykorzystać cały swój potencjał. Dla miękkiego HR pracownik to swego rodzaju kapitał dla firmy. Dlatego obowiązki miękkiego HR to np. organizacja szkoleń i kursów rozwijających umiejętności pracownika. Pracownik, w którego rozwój inwestuje firma, czuje się potrzebny i ma większą motywację do wykonywania swoich obowiązków.
Jakie kompetencje ma dobry HR-owiec?
Można odnieść zatem wrażenie, że praca HR-owca dopiero zaczyna się od selekcji i rekrutacji pracowników – agencje rekrutacyjne mają pełne ręce roboty. Jakie zatem kompetencje ma dobry HR-owiec? Oczywiście najwięcej musi ich mieć taki, z którym jako jedynym współpracuje dana firma. Tak czy inaczej, specjalista HR powinien wyróżniać się pewnymi cechami i umiejętnościami, by dobrze realizować codzienne obowiązki:
- niezbędna jest doskonała organizacja pracy i umiejętność pracy pod presją;
- równie ważne są zdolności administracyjne;
- rozwinięte umiejętności interpersonalne i nieco wiedzy psychologicznej oraz socjologicznej, by móc zrozumieć zachowanie człowieka i umieć je odpowiednio ocenić – dlatego często doskonałymi HR-owcami są osoby nie tylko wykształcone w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, ale także po studiach psychologicznych.
Słowem podsumowania: choć agencje rekrutacyjne kojarzą się przede wszystkim z wyszukiwaniem i wybieraniem odpowiednich kandydatów do pracy na danym stanowisku, to jednocześnie pracują w nich ludzie, którzy odpowiednio dysponują i kierują ich potencjałem oraz pomagają go rozwijać i mają realny wpływ na ich życie zawodowe.