Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Co to due diligence i kiedy potrzebne jest w firmie?

due diligence
 |  Artykuł partnera  |  Biznes i finanse

Due diligence, to termin znany średnim i większym firmom na poziomie spółek. Jest to nic innego, jak analiza przedsiębiorstwa, ocena struktur organizacyjnych, jak i ocena proceduralna innych czynników, które ważne są w przypadku późniejszej integracji łączonych przedsiębiorstw. Badanie due diligence polega także na ocenie wartości przedsiębiorstw, które jest istotne podczas połączenia spółek kapitałowych. Zobacz, na czym polega pełna analiza due diligence, jakie dokumenty będą potrzebne do tego procesu, a także kto wykonuje tego typu badanie.

Co to jest badanie due diligence?

Co to jest due diligence? W skrócie jest to ocena wykorzystania zasobów każdej płaszczyzny funkcjonującej w firmie, jak i wartości przedsiębiorstwa. Badania due diligence umożliwiają precyzyjne określenie aktualnego statusu finansowego i prawnego przedsięwzięcia, w przypadku chęci sprzedaży lub nabycia akcji.

Zakres badania due diligence — analiza prawna ocena historii

Już na początkowym etapie due diligence analiza obciążeń, pozwoli też na dalsze zaplanowanie harmonogramu transakcji z przyszłym kontrahentem. Raporty przydatne są nie tylko przy chęci sprzedaży przedsiębiorstwa, ale też, jeśli chcesz zainwestować w rozwój obecnej lub nowej firmy.

Due diligence zawsze też będzie potrzebne, gdy:

  • pragniesz oszacować ryzyko wyjścia na zagraniczne i nowe rynki;
  • myślisz nad tym, aby rozszerzyć działalność;
  • szukasz sposobu, aby powiększyć bazę klientów;
  • pragniesz zainwestować w nowe produkty lub usługi;
  • oraz wtedy, gdy chcesz dokonać oszacowania ryzyka potencjalnego przejęcia firmy na rynku w obcym kraju.

Kto może przeprowadzić due diligence?

Badania due diligence wykonywane są przez sztab specjalistów z zakresu prawa, księgowości, a także innych ekspertów mających kompetencje do pełnienia takiej funkcji. Ze względu na brak powiązań z daną firmą, zewnętrzni specjaliści wzbudzają zaufanie do rzetelności procesu. Jest to ważny czynnik przy sprzedaży na przykład akcji.

Na czym polega pełna analiza due diligence?

O ile w przypadku chęci sprzedaży przedsiębiorstwa lub udziałów w spółce badanie due diligence polega głównie na ocenie kondycji firmy pod względem finansowym i podatkowym, to pełna analiza due diligence obejmuje znacznie szerszy zasób obszarów w zakresie możliwości wykonania badania. Dotyczy dziedziny takiej, jak:

  • analiza prawna;
  • finansowa;
  • podatkowa;
  • handlowa;
  • technologiczna;
  • analiza struktury kadrowej;
  • a także wiele innych audytów due diligence oraz oszacowanie potencjalnego ryzyka związanego z nabyciem udziałów.

Analiza organizacji poprzez szczegółową ocenę due diligence

Zagrożenia wynikające z inwestycji w niewydolną firmę zewnętrznych inwestorów, to przede wszystkim utrata środków wynikająca z kiepsko przemyślanej transakcji. Wiedzą o tym potencjalni nabywcy, a także sprzedawcy.

Szczegółowa analiza pozwoli także oszacować potencjał nowych dróg rozwoju przedsiębiorstwa i jego rentowność. Dlatego warto dokonać due diligence w jak najszerszym zakresie.

Due diligence finansowe

Finansowe due diligence, to ukazujące faktyczną sytuację prawną firmy badanie, polegające na szczegółowej analizie przychodów i struktury kosztów.

Badanie wykonane zostanie na podstawie danych sprawozdania finansowego, a także wszystkich dostępnych dokumentów rachunkowych. Analiza finansowa pokazuje słabe strony związane z przyszłą inwestycją.

Analiza podatkowa

Analiza podatkowa due diligence ukaże całościowy obraz firmy, w tym struktury kosztów. Obok informacji dodatkowej, uzyskasz także informacje dotyczące potencjalnych postępowań karnych, a także zaległości z tytułu podatków.

Na podstawie obowiązującego prawa, na poziomie tej analizy sprawdzona zostanie także ocena wykorzystania tarczy podatkowej.

Due diligence handlowe

W celu przeprowadzenia analizy handlowej należy przygotować się do udostępnienia tajnej dokumentacji technologicznej, posiadanych pozwoleń.

Jeśli Twoje przedsiębiorstwo ma niszową specjalizację, zbadamy także poprawność ram prawnych zakresu jego działalności.

Analiza due diligence technologiczna

Badanie technologiczne nie polega jedynie na analizie procesów wytwórstwa lub przepływu pełnionych usług. To także ocena jakości i uniwersalności potencjału wytwórczego firmy.

Kapitał ludzki i analiza kadrowa

Analiza zarządzania kapitałem ludzkim, a także analiza aspektów psychologicznych procesów wewnątrz firmy pozwala na identyfikację barier, a także postaw pracowniczych wśród zespołu.

Podstawą firmy są ludzie. Jeśli zarządzanie nimi odbywa się w sposób nieprawidłowy, to prawdopodobnie odbije się także na efektywności pracowników.

Jakie dokumenty potrzebne będą do due diligence?

Aby nie utrudniać ekspertom kontroli w ocenie stanu przedsiębiorstwa, do analizy zmian potrzebne będą wszystkie dokumenty wygenerowane w firmie. Ważne są kartoteki kadrowe, płacowe, faktury kosztowe i sprzedażowe, a także rozliczenia podatkowe.

Jeśli firma posiada nieruchomości, będziemy potrzebować także opinii i operatów rzeczoznawców majątkowych. Możesz także przygotować resztę dokumentów zgodnych z poniższą listą:

  • dokumenty finansowe firmy;
  • dokumenty prawne;
  • listy płac i wynagrodzeń;
  • regulaminy wynagrodzeń;
  • akty kadrowych;
  • potrzebujemy także wgląd do wszystkich umów;
  • musimy także otrzymać regulaminy wewnętrzne, kopie wszystkich dokumentów spornych, biznesowych i tych dotyczących prawa majątkowego oraz własności intelektualnej.

Jakie działania są podejmowane w trakcie due diligence?

Termin due diligence pochodzi z amerykańskiej wykładni prawa cywilnego i oznacza należytą staranność. Analizy due diligence zatem, wykonywane są ze szczególną wnikliwością z użyciem starannie zaplanowanych procedur.

Określenie istniejącego ryzyka, przepływów pieniężnych na podstawie wybranych kryteriów i przebadanych dokumentów, daje bardzo szczegółowy obraz firmy i zawartych umów.