Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Czym jest branding i jak się go realizuje?

Branding
 |  Artykuł partnera  |  Biznes i finanse

Każda współczesna firma dąży do osiągnięcia sukcesu na rynku. Jest to jednak możliwe pod warunkiem podejmowania odpowiednich działań oraz posiadania spójnego, wyrazistego i co najważniejsze, pozytywnego wizerunku. W jego wykreowaniu pomagają agencje brandingowe, które specjalizują się m. in. w brandingu, czyli świadomym kreowaniu pozytywnego wizerunku marek. Branding jest jedną z najważniejszych technik marketingowych, która pozwala firmie nie tylko zaistnieć w świadomości odbiorców, ale także się w niej utrwalić.

Czym jest branding i jak jest przeprowadzany?

Termin „branding” pochodzi od angielskiego słowa „brand”, które oznacza po prostu markę. W najprostszej definicji, możemy więc określić branding jako tworzenie marek, oparte na kształtowaniu ich wizerunku i utrwalaniu go w świadomości odbiorców. Branding jest jedną z najbardziej znanych i cenionych technik marketingowych, z których korzysta dziś większość współczesnych firm. Prawidłowo przeprowadzony proces oferuje bowiem sporo wymiernych korzyści, które wspólnie prowadzą do zwiększenia zysków firmy – jednego z najważniejszych celów, do którego realizacji dąży każda współczesna firma.

Branding ma na celu stworzenie takiej marki, która będzie nie tylko rozpoznawalna, ale przede wszystkim będzie wzbudzała pozytywne skojarzenia w gronie swoich odbiorców. Jego podstawą jest spójna strategia prowadzonych działań, która jest skierowana oraz dostosowana do potrzeb grupy docelowej. Składa się na nią szereg elementów, w tym m. in. nazwa firmy, jej logo, hasło reklamowe, strona internetowa oraz system identyfikacji wizualnej. Branding kreuje pożądany i pozytywny wizerunek marki oraz utrwala go w świadomości klientów, co niesie za sobą długofalowe korzyści. Im firma jest lepiej rozpoznawalna i popularna, tym większe zyski płyną z prowadzonej przez nią działalności.

świadomość marki

Branding w kontekście budowania świadomości marki

Branding prowadzi bezpośrednio do stworzenia silnej świadomości marki. Jest to nic innego, jak zdolność ze strony odbiorców do rozpoznania konkretnej marki oraz przypomnienia sobie o jej produktach w chwili planowania zakupów. Jej istnienie jest bezpośrednio związane z jakością usług oferowanych przez firmę oraz wspierającym go brandingiem – jedne produkty są już na pierwszy rzut oka postrzegane jako luksusowe, jakościowe oraz na swój sposób ekskluzywne, inne natomiast jako ich budżetowe, „zwykłe” odpowiedniki. Świadomość marki dzieli się na trzy typy: świadomość natychmiastową, spontaniczną i wspieraną.

Świadomość natychmiastowa określa te marki, które są uznawane za najlepsze w swojej kategorii – to właśnie po ich produkty konsumenci sięgnęliby w pierwszej kolejności. Kojarzą się im one bowiem z wysoką jakością, innowacyjnością oraz prestiżem posiadania. Świadomość spontaniczna określa natomiast kilka różnych marek, które są brane przez klienta pod uwagę podczas planowania zakupów. Co ciekawe, wśród nich znajduje się także marka świadomości natychmiastowej. Świadomość wspierana zawiera natomiast te marki, które są dla klienta znane, ale niekoniecznie są uznawane za najlepszy wybór oraz brane pod uwagę podczas zakupów.