Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Sprzedaż w internecie a kasa fiskalna

Sprzedaż w internecie
 |  Artykuł partnera  |  Biznes i finanse

Przed uruchomieniem własnego sklepu internetowego przedsiębiorca powinien sprawdzić, czy ma możliwość zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji na kasie fiskalnej. Po spełnieniu określonych warunków takie udogodnienie może przestać mu przysługiwać. Kiedy występuje konieczność posiadania kasy fiskalnej?

Obowiązek posiadania kasy fiskalnej – czy da się go uniknąć?

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wyraźnie określiło, że posiadanie kasy fiskalnej nie jest obowiązkowe dla tych przedsiębiorców, w których przypadku kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł.

Nie jest to jednak odosobniony przypadek, a na wygodę tę mogą pozwolić sobie również inni podatnicy. Nie muszą kupować kasy fiskalnej na przykład ci, którzy prowadzą sprzedaż przez internet w systemie wysyłkowym. Ministerstwo Finansów wyznacza jednak kilka dodatkowych reguł, które musi spełnić przedsiębiorca. Zwolnienie jest możliwe, jeśli dostawca towaru otrzyma zapłatę za pośrednictwem poczty, banku (na rachunek bankowy podatnika) czy spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej). Ponadto z dowodów dokumentujących zapłatę wynikać musi między innymi, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Dokumenty muszą również zawierać dane nabywcy.

Kiedy nie przysługuje zwolnienie z obowiązku posiadania kasy fiskalnej?

Oczywiście, w kwestii zwolnienia z kasy fiskalnej istnieją pewne ograniczenia. Zakup jej będzie konieczny, jeśli w danym sklepie klient dokonuje płatności gotówkowej i gdy odbiera zakupiony przez internet towar w siedzibie tego sklepu. Zaistnieje wówczas obowiązek rejestracji sprzedaży, a świadczący ją podmiot będzie musiał wystawiać paragony przy pomocy kasy fiskalnej. By można było zastosować zwolnienie, wymagane jest prowadzenie sprzedaży wysyłkowej – dostawa towarów musi być przeprowadzona za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej.

Kasę fiskalną będą musieli nabyć ci z przedsiębiorców, którzy w swoim sklepie internetowym oferują produkty, dla których wymaga się ewidencjonowania sprzedaży. Obowiązek ten ma zastosowanie nawet wtedy, gdy podmiot świadczy sprzedaż wysyłkową. Zwolnienia z kasy fiskalnej nie uzyska więc sklep internetowy, który w swoim asortymencie posiada. m.in. perfumy, części oraz akcesoria do pojazdów silnikowych innych niż motocykle czy sprzęt radiowy, telewizyjny i telekomunikacyjny (z wyłączeniem lamp elektronowych). Ograniczeniu podlega również takie kategorie produktów jak sprzęt fotograficzny, wyroby tytoniowe lub biżuteria i wyroby z metali szlachetnych.

Rozpoczynanie sprzedaży internetowej – co warto wiedzieć?

Sprzedaż przez internet to dokonały sposób na pozyskanie rynku zbytu dla swoich produktów przy jednoczesnym minimalizowaniu formalności, brak konieczności posiadania kasy fiskalnej to tylko jedna z zalet. Przedsiębiorca prowadzący taką działalność musi jednak zdołać wyróżnić swoją markę spośród licznych ofert konkurencji. Podstawą jest odpowiednia ekspozycja produktów – ich zdjęcia powinny być one dobrze widoczne na stronie, a ich opisy konkretne i dostarczające wartościowej informacji. Konieczne będzie również promowanie sklepu internetowego, najlepiej z wykorzystaniem wielu kanałów, od pozycjonowania w wyszukiwarce aż po kampanię reklamową w mediach społecznościowych.

Dla satysfakcji klienta z procesu zakupowego duże znaczenie ma jakość obsługi – warto więc zadbać m.in. o współpracę ze sprawdzoną firmą kurierską, która oferuje szybką i niedrogą dostawę towarów. Takim przewoźnikiem może być na przykład DHL Parcel. Firma ta, poza świadczeniem usług kurierskich, aktywnie angażuje się w rynek e-commerce i tworzy bogaty pakiet usług dla przedsiębiorstw tej branży. O tym, jak może wspomóc rozwój Twojej firmy, przeczytasz tutaj: https://www.dhl.com/pl-pl/home/nasze-dywizje/parcel/dla-biznesu/uslugi/ekspert-ecommerce.html.