Zależy Ci na jak najwyższym zwrocie z prowadzonych działań? Możliwe, że docelowy ROAS to strategia dla Ciebie. Przeczytaj, jak ustalać docelowy ROAS w kampanii Google Ads, aby osiągać założone cele.
ROAS – co to takiego?
ROAS, czyli Return On Advertising Spend, to inaczej wskaźnik, który pozwala obliczyć zwrot z kampanii oraz określić jej opłacalność. ROAS jest czasami mylony z ROI. ROI wskazuje jednak na zysk z inwestycji (zwrot z kampanii; bierzesz tu pod uwagę wszystkie poniesione koszty), ROAS z kolei odnosi się do przychodu, jednak nie uwzględniając realnego zysku netto. Mimo iż to zupełnie różne dane, potrzebujesz ich obu, aby dobrze zaplanować budżet na reklamę, zoptymalizować koszty oraz skupić się na najbardziej dochodowych działaniach.
Jeżeli chcesz wiedzieć, jaki jest ROAS z prowadzonych działań, posłuż się następującym wzorem:
(Całkowity dochód z reklamy / Koszt reklamy) x 100% = ROAS
Powiedzmy, że na promowanie swoich produktów wydałeś 1000 zł i uzyskałeś dochód 5000 zł. Aby obliczyć ROAS, podstaw te cyfry do wzoru:
(5000 / 1000) x 100% = 500%
ROAS na poziomie 500% wygląda imponująco. Czy przekłada się to jednak na tak wysoki rzeczywisty przychód? To zależy m.in. od kosztów produktu, a także Twojej marży. Z kolei niski ROAS, poniżej 100%, oznacza, że wydajesz na kampanię więcej, niż jesteś w stanie na niej zarobić. W takim przypadku warto zmienić strategię i np. promować inne, droższe produkty czy też te z wyższą marżą.
ROAS w Google Ads
Na szczęście nie musisz samodzielnie obliczać wskaźnika ROAS – wystarczy prawidłowo skonfigurować kampanię Google Ads, a system sam określi wysokość ROAS. Google daje Ci łatwe w obsłudze, automatyczne narzędzia, dzięki którym określisz stawki reklam.
Docelowy ROAS w kampanii Google Ads
Jeżeli planujesz prowadzenie kampanii w ramach Google Ads, musisz dowiedzieć się także, czym jest docelowy ROAS oraz dlaczego ma tak duże znaczenie. Docelowy ROAS to strategia ustalania stawek Google Ads. Jej celem jest osiągnięcie konkretnego zwrotu z wydatków na reklamę.
Jak to działa? W momencie, gdy użytkownik wyszukuje produkty, które reklamujesz, system analizuje dane i przewiduje wartość potencjalnej konwersji. W kolejnym kroku inteligentnie dopasowuje stawki do wyszukiwań – tak, aby osiągnąć jak najwyższy zwrot z inwestycji. Jeżeli wyszukiwanie ma duży potencjał, stawka będzie wyższa. Jeżeli wyszukiwanie prawdopodobnie nie da odpowiednio wysokiej konwersji – ustalana jest niska stawka.
W praktyce docelowy ROAS wygląda następująco:
Załóżmy, że chcesz, aby każda wydana przez Ciebie złotówka przyniosła Ci 4 zł zysku. Algorytmy Google Ads analizują dane, tzn. skupiają się na tych produktach bądź frazach kluczowych, które wcześniej generowały konwersję na dobrym poziomie. Na tej podstawie ustalają konkretne stawki. Ten proces trwa zazwyczaj kilka dni. W tym czasie możesz obserwować spore wahania w ruchu czy sprzedaży – algorytmy „uczą się” Twoich reklam i próbują dobrać adekwatne stawki.
Mimo iż odbywa się to automatycznie, to wcale nie oznacza, że nie potrzebujesz profesjonalnej agencji do prowadzenia działań w Google Ads. Niestety często mamy tendencję do ustalania zbyt wysokiego, nierealnego ROAS-u. Może to doprowadzić do szybkiego wyczerpania budżetu, dodatkowo bez osiągnięcia założonych celów. Specjalista natomiast ustawi taki docelowy ROAS, który będzie możliwy do osiągnięcia. Poza tym będzie reagował na bieżąco – jeżeli kampania da dobre wyniki, może zwiększać zakładany zwrot. Jeśli nie – zoptymalizuje kampanię.
ROAS w Google Ads – dlaczego jest niski?
Kiepskie wyniki i niski ROAS nie muszą jednak wynikać z błędów popełnionych na etapie tworzenia kampanii. Czasami winna jest nieintuicyjna struktura witryna – taka, przez którą użytkownicy nie decydują się na zakup. Dlatego też zanim zainwestujesz w Google Ads, najpierw upewnij się, czy wszystkie inne elementy zostały przygotowane prawidłowo.
Docelowy ROAS to bardzo dobre rozwiązanie w przypadku wielu firm z branży e-commerce. Strategia pozwala na zautomatyzowanie kampanii i wyciśnięcie z nich jak najwięcej – o ile jednak zostanie prawidłowo zaplanowana i zbudowana na podstawie realistycznego celu.