Kupiłeś w sieci przedmiot, który po odpakowaniu okazał się źle dopasowany? A może Twoje zamówienie dotarło uszkodzone, opóźnione albo niezgodne z opisem sprzedawcy? Kupujący z różnych powodów decydują się na odstąpienie od umowy-kupna sprzedaży, którą zawarli na odległość. Powinno wiedzieć, że zawsze mają taką możliwość, nawet jeśli sklepy deklarują, że nie przyjmują zwrotów. Dowiedz się, jak wygląda taka procedura w świetle przepisów polskiego prawa.
Kupujesz na odległość? Możesz odstąpić od umowy
Dzisiaj robienie zakupów w sieci przeżywa szczyt swojej popularności. Z tej formy zawierania transakcji korzystają niemal wszyscy, którzy cenią sobie oszczędność czasu oraz pieniędzy. Niestety, nie zawsze otrzymany produkt, czy usług spełniają oczekiwania odbiorców. Zdarza się, że z niezależnych od niego przyczyn docierają mocno opóźnione, a nawet uszkodzone. Co w takiej sytuacji? Choć wymiana czy zwrot są nieco problematyczne, to jednak warto wiedzieć, że każdy konsument ma prawo do odstąpienia od umowy, którą zawarł ze sprzedającym.
W przypadku transakcji internetowych zastosowanie znajdują przepisy dotyczące umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorcy. Mówią ona wyraźnie o terminie, zasadach, skutkach i kosztach obowiązujących w takiej sytuacji.
Ile jest czasu na odstąpienie od umowy?
Kupujący na odległość może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni i nie musi przy tym podawać przyczyny swojej rezygnacji. Okres 2 tygodni kalendarzowych liczy się od momentu otrzymania zakupionego produktu:
kupujesz 1 grudnia – przesyłkę otrzymujesz 4 grudnia – od umowy możesz odstąpić do 18 grudnia.
Co jeszcze jest ważne w przypadku ustalania terminów przy odstąpieniu od umowy zawartej na odległość to fakt, czy o swoich prawach kupujący został poinformowany:
- jeśli tak, to termin upłynięcia 14 dni liczy się od momentu uzyskania tej informacji,
- jeśli nie, to prawo do odstąpienia wygasa po upływie 12 miesięcy.
Zdarza się, że na tym etapie konsumenci, jak również sprzedawcy mają pewne wątpliwości. W ich rozwianiu, jak również w przejściu przez całą procedurę może pomóc Adwokat z Wrocławia – Holding Prawny współpracuje z wieloma prawnikami, specjalizującymi się w prawach konsumentów.
Jak odstąpić od umowy zawartej na odległość?
Konsument odstępuje od umowy zawartej na odległość w formie pisemnej. Wypełnia formularz (zazwyczaj gotowy druk dołączony do zamówienia lub konstruuje własny) i przesyła go na adres firmy. Jeśli jej siedziba mieści się w tym samym mieście to może też dostarczyć pismo osobiście.
Na reakcję, czyli zazwyczaj na zwrot pieniędzy, przedsiębiorca ma także 14 dni od dnia otrzymania powyższego oświadczenia. Wiążę się to też ze zwrotem kosztów przesyłki (najtańszej przewidzianej przez cennik). W uzasadnionych przypadkach, gdy dojdzie do porozumienia z konsumentem, obydwie strony mogą przystać na wymianę towaru na inny z dopłatą lub zwrotem.
UOKiK wyjaśnia te i wiele innych kwestii związanych z odstąpieniem od umowy zawartej na odległość. W niektórych sytuacjach prawo do odstąpienia nie przysługuje konsumentowi. Dotyczy to np. zakupów w cenie, która zmienia się w zależności od wahań na rynku.