Działalność w branży e-commerce wiąże się z wieloma wyzwaniami, lecz także nieograniczonymi możliwościami rozwoju. W dzisiejszym artykule przedstawimy najważniejsze zagadnienia związane z księgowością sklepu internetowego. Opowiemy o możliwych formach opodatkowania, ewidencji, fakturach, a także wydzieleniu siedziby firmy w lokalu mieszkalnych. Zapraszamy do lektury.
Księgowość w sklepie internetowym - wiedza niezbędna w praktyce
Zakładając sklep e-commerce, każdy przedsiębiorca musi wybrać właściwy rodzaj opodatkowania. Prawo podatkowe przewiduje kilka form, jednak praktyka pokazuje, że sklepy internetowe najczęściej rozliczają się na zasadach ogólnych lub w ramach podatku liniowego. Podatek na zasadach ogólnych obejmuje dwa progi podatkowe - 17% i 32%. Wejście w drugi próg następuje w momencie przekroczenia kwoty dochodu 85 528 PLN w skali roku (po wprowadzeniu Polskiego Ładu, wartość ta ulegnie zwiększeniu do 120 tys. złotych). 32% podatku będzie naliczane od nadwyżki powyżej kwoty inicjującej wkroczenie w drugi próg. Podatek liniowy ma natomiast stałą wartość 19%, niezależnie od wysokości dochodów. Podatek progresywny będzie idealnym rozwiązaniem dla małych sklepów internetowych, które nie generują obrotów na kwoty powyżej 100 tysięcy PLN. Dla pozostałych przedsiębiorców korzystniejszy okaże się podatek liniowy.
Niezależnie od selekcji wymienionych tu form opodatkowania, przedsiębiorca jest zobowiązany prowadzić ewidencję w postaci ksiąg rachunkowych. Większość sklepów internetowych funkcjonujących jako JDG nie generuje obrotów o wartości przekraczającej 2 miliony Euro. W związku z tym mogą oni korzystać z uproszczonej formy księgowości. Księga Przychodów i Rozchodów stanowi tutaj najczęstszy wybór. Podatnik prowadzący działalność e-commerce musi zapewnić narzędzia do wystawiania faktur. Uchylanie się od obowiązku dostarczenia faktury grozi wysokimi karami finansowymi. Sklepy internetowe mają możliwość wystawiania tzw. e-faktury, potwierdzanej podpisem elektronicznym lub wykorzystującej walidację w systemie EDI (Elektronicznej Wymiany Danych).
Przepisy podatkowe dotykają także kwestii siedziby przedsiębiorstwa e-commerce. Za siedzibę sklepu internetowego można uznać nieruchomość mieszkalną. Jednak dla celów podatkowych należy dokonać wydzielenia jej części na pomieszczenia służbowe. Wymaga to zgłoszenia do właściwych organów gminnych, które wystosują odpowiednie dokumenty. Po załatwieniu wszelkich formalności przedsiębiorca będzie miał prawo wpisywać wydatki eksploatacyjne (w ograniczonej części) w koszty uzyskania przychodu. Księgowość dla e-commerce nie odbiega co do zasady od księgowości prowadzonej w sklepach stacjonarnych. Nieco bardziej skomplikowane zasady obowiązują przedsiębiorców, którzy uczestniczą w handlu za pośrednictwem platformy Amazon Księgowość przyjmuje wówczas rozmaite formy, zależne od modelu logistycznego (FBA lub FBM).
Księgowość dla e-commerce
Jeśli księgowość dla e-ecommerce nie jest Twoją mocną stroną, warto skorzystać z pomocy profesjonalnego biura rachunkowego. Delegowanie zadań księgowych do firmy zewnętrznej daje pewność co do poprawności dokumentacji. Pozwala także wygospodarować dodatkowe zasoby czasowe i ograniczyć koszty. Prowadząc sklep na Amazon księgowość wymaga niekiedy profesjonalnej pomocy doradczej, którą otrzymasz w firmie INITO. Warto odwiedzić stronę www.inito.pl i zapoznać się z ofertą księgowości dla sklepów internetowych. INITO dostarcza przedsiębiorcom e-commerce sprawdzonych rozwiązań z dziedziny księgowości internetowej, zdejmując z ich barków żmudne czynności związane z rozliczeniami z Urzędem Skarbowym.