Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Opłacalność fotowoltaiki w firmach o dużym poborze mocy

fotowoltaika dla firm
 |  Artykuł partnera  |  Biznes i finanse

Instalacje fotowoltaiczne są bardzo popularne. O korzyściach z ich eksploatowania mówi się jednak głównie w odniesieniu do gospodarstw domowych i rolniczych, a niekiedy – w kontekście małych firm. Nie oznacza to jednak, że panele solarne nie mogą produkować taniej energii również dla firm o dużym zapotrzebowaniu na prąd. Czy jest to rozwiązanie opłacalne i warto w nie zainwestować?

Możliwości produkcyjne fotowoltaiki a powierzchnia paneli

Produkcja prądu z energii słonecznej wymaga zastosowania modułów fotowoltaicznych o odpowiedniej mocy. Efektywność ogniw, z których są zbudowane, jest ograniczona. W praktyce oznacza to, że im więcej prądu potrzebuje odbiorca, tym większą powierzchnię muszą mieć panele. Moc instalacji jest ściśle powiązana z powierzchnią. Obecna technologia monokrystaliczna pozwala uzyskać ok. 205 W – 210 W z 1 m2 instalacji, w zależności od producenta i konkretnego modułu. Duża moc modułów (450W, 540W czy nawet 600W) wynika ze zwiększonych rozmiarów modułów.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że firmy o dużym poborze mocy nie muszą być jednocześnie zakładami złożonymi z wielu budynków rozlokowanych na znacznym obszarze. Mogą to być również mniejsze przedsiębiorstwa, które realizują procesy technologiczne wymagające znacznego nakładu energii lub też korzystające z energochłonnych maszyn. W takich firmach często nie ma wystarczającej ilości miejsca na montaż paneli, które pokryją ich potrzeby energetyczne.

Nowością i alternatywą do klasycznych modułów mogą być moduły bifacjalne (dwustronne), które pozwalają uzyskać nawet 25% więcej energii w porównaniu do tradycyjnego, jednostronnego modułu.

Oszczędność kosztów w firmie, czyli opłata mocowa

Podstawowym celem korzystania z instalacji PV jest obniżenie kosztów korzystania z energii elektrycznej. Takie podejście sprawia, że na montaż fotowoltaiki warto się zdecydować zawsze, bez względu na to, jaka jest wielkość domu, gospodarstwa czy firmy. Opłacalność takiej inwestycji została już wielokrotnie wykazana, a jej uzyskaniu dodatkowo sprzyjają różne dotacje. Natomiast fotowoltaika dla firm, które kupują dużą ilość energii, jest jeszcze bardziej opłacalna ze względu na tzw. opłatę mocową.

Opłata ta została wprowadzona w 2017 roku jako stały element każdego rachunku za prąd. Jej celem jest uelastycznienie systemu energetycznego w kraju oraz zachęta do budowy nowocześniejszych elektrowni, w tym również OZE. Wysokość opłaty mocowej jest uzależniona od ilości prądu pobieranego w godzinach od 7.00 do 21.00. Przedsiębiorca musi zapłacić 0,0937 zł za każdą pobraną kWh. Oczywiste więc jest, że im więcej kupuje energii, tym bardziej wzrosną jego dodatkowe wydatki. Fotowoltaika pozwala zmniejszyć te koszty.

Trzy strategie inwestowania w fotowoltaikę

Jedną z zalet montażu instalacji solarnej jest możliwość zarabiania na produkowanym prądzie. Niestety cena sprzedaży energii jest znacznie niższa od ceny jej zakupu i wynosi zaledwie 40% tej stawki. Dlatego firmy, które zdecydują się na fotowoltaikę, mogą przyjąć jedną z trzech strategii:

  • montaż instalacji PV o dużej mocy i sprzedaż energii jako dodatkowe źródło dochodu,
  • stawianie na oszczędność i montaż instalacji, której produkcja zrównoważy koszt zakupu prądu oraz zysk z jego sprzedaży,
  • montaż instalacji, której wydajność jest dokładnie dopasowana do potrzeb zakładu.

Oznacza to, że inwestując w fotowoltaikę, firmy o dużym zapotrzebowaniu na energię mogą zyskać na wielu płaszczyznach. Oszczędzają na opłacie mocowej, mogą dodatkowo zarabiać na sprzedaży energii lub też ograniczyć wielkość zakupów prądu od dostawców zewnętrznych.