Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Tajemnica sukcesu, czyli właściwe planowanie programów lojalnościowych

planowanie programów lojalnościowych
 |  Artykuł partnera  |  Biznes i finanse

Marketing to bardzo złożona dziedzina, na którą składa się wiele rzeczy. Firmy, które zajmują się handlem lub świadczeniem usług, korzystają zwykle z programów lojalnościowych, jako narzędzi marketingowych. Jednak aby program przyniósł rezultaty, trzeba go odpowiednio zaplanować. Na czym polega to planowanie? Wyjaśniamy!

Marketing to bardzo złożona dziedzina, na którą składa się wiele rzeczy. Firmy, które zajmują się handlem lub świadczeniem usług, korzystają zwykle z programów lojalnościowych, jako narzędzi marketingowych. Jednak aby program przyniósł rezultaty, trzeba go odpowiednio zaplanować. Na czym polega to planowanie? Wyjaśniamy!

Po co tworzyć program lojalnościowy?

Zanim wytłumaczymy, na czym polega planowanie programów lojalnościowych, warto wyjaśnić, po co w ogóle je tworzyć. Otóż wbrew pozorom cele mogą być różne. Oczywiście najczęściej chodzi o zatrzymanie u siebie klienta. Oferując mu program lojalnościowy, zachęcamy go do regularnego korzystania z naszej oferty. Im dłużej bierze udział w programie, tym większe ma korzyści, co powinno go zachęcać, aby stale korzystać z tego, co mu proponujemy. Niemniej jednak to nie wszystko. Dodatkowe zadania programu lojalnościowego, to:

  • zwiększenie przychodów,
  • pozyskanie nowych klientów,
  • budowa marki.

Program lojalnościowy może zachęcać nie tylko do wierności marce, ale również do jak najczęstszych zakupów. W takiej sytuacji firma zyskuje. Oczywiście wiele zależy od sposobu skonstruowania programu. Jeśli jest on stworzony tak, że nagrodą dla klienta są środki na zakupy, doraźny zysk będzie umiarkowany. Jednak wyobraźmy sobie program, który polega na przydzielaniu tym bardziej atrakcyjnych nagród rzeczowych, im więcej klient wyda u nas pieniędzy. Niewątpliwie będzie go to zachęcało do dużych zakupów. Dlatego też tworząc program, warto się zastanowić, jakich rezultatów oczekujemy. Czy zależy nam na zwiększeniu przychodów tu i teraz, czy zupełnie nie jest to naszym celem? Od tego należy uzależnić formę programu lojalnościowego.

Program lojalnościowy

Kolejna kwestia, to pozyskiwanie klientów poprzez tworzenie atrakcyjnych programów lojalnościowych. Dobrym przykładem jest tutaj karta podarunkowa. Zaoferowanie karty to idealny sposób, aby zachęcić do naszych usług kogoś, kto jeszcze z nich nie korzystał. W końcu za sprawą karty podarunkowej skorzystanie z naszej oferty nic go nie będzie kosztowało.

Niemniej ważnym niż poprzednie, celem programu lojalnościowego może być również budowa marki. Stworzenie klubu VIP w danej firmie niewątpliwie jest postrzegane jako coś prestiżowego, na co pozwalają sobie tylko dobre marki. Poza tym, samo posiadanie atrakcyjnego programu lojalnościowego sprawia, że firma jest lepiej postrzegana.

Planowanie programów lojalnościowych poprzedzone analizą

Nie ma wątpliwości, że dobry program lojalnościowy to taki, który został właściwie zaplanowany. Jednak co to właściwie znaczy? Jak podejmować dobre decyzje? Kluczem do sukcesu jest dogłębna analiza sytuacji. Chodzi o to, aby przeanalizować potrzeby klientów. Można przeprowadzić wśród nich ankietę, można również przebadać branżę. Warto przy tym skorzystać z usług profesjonalnych firm, takich jak Sparta Loyalty, które dysponują bogatą bazą danych. Potrafią nie tylko dobrze zaplanować program lojalnościowy, ale też w razie potrzeby właściwie go modyfikować. To konieczne, aby nieprzerwanie czerpać korzyści z programu lojalnościowego.