Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Manager muzyczny – jak zacząć pracę w zawodzie?

manager muzyczny
 |  Artykuł partnera  |  Biznes i finanse

Manager muzyczny to zawód dla ludzi z pasją, ale tylko takich, którzy jednocześnie są w stanie wykazać się zdolnościami organizacyjnymi, negocjacyjnymi, zacięciem marketingowym i kreatywnością. Agent gwiazd jest niejako pośrednikiem między artystą, jego współpracownikami, partnerami biznesowymi, zleceniodawcami i mediami. Jakie kompetencje powinien posiadać i gdzie można je zdobyć?

Czym zajmuje się manager muzyczny?

Osoby, które kojarzą ten zawód z samymi przyjemnościami i reprezentacją artysty w mediach, będą rozczarowane. Agent muzyczny to zawód, który obejmuje mnóstwo bardzo ważnych obowiązków: od pozyskiwania sponsorów, klientów i dystrybutorów, przez planowanie eventów, organizację koncertów, rozliczanie ich, współpracę z podwykonawcami, po kwestie związane z promocją i kontaktem z mediami.

Nie ma przesady w stwierdzeniu, że manager muzyczny musi znać się i na muzyce, i na branży eventowej, tak samo, jak na marketingu i ekonomii. Agent muzyczny powinien tak samo sprawnie przygotowywać umowy o współpracy, jak i planować ścieżkę rozwoju wykonawcy, który jest jego klientem.

Jakimi cechami musi się wykazywać manager muzyczny?

Osoba, która wykonuje tyle obowiązków, musi oczywiście wykazywać się konkretnymi cechami charakteru. Z pewnością na pierwszym miejscu jest komunikatywność, która umożliwia negocjacje i zjednywanie sobie partnerów: współpracowników, sponsorów, wytwórnie muzyczne, specjalistów od PR i dziennikarzy.

Z drugiej strony ważna jest asertywność i zacięcie biznesowe, ponieważ agent muzyczny dba przecież o interesy i dobry wizerunek artysty. Przyda się przebojowość, ponieważ w tej branży wiele kontraktów i zleceń załatwia się na spotkaniach towarzyskich i w kuluarach. Manager gwiazdy powinien być osobą sumienną i doskonale zorganizowaną, radzić sobie ze stresem i pracą pod presją czasu.

Manager muzyczny – jak zdobyć wiedzę?

Jeśli nie zniechęcił cię szeroki zakres obowiązków i kompetencji managera muzycznego i nadal czujesz, że to praca dla ciebie, dobra wiadomość jest taka, że do wykonywania tego zawodu nie są potrzebne żadne wymogi formalne. Nikt nie będzie oczekiwał od ciebie dyplomu prestiżowej uczelni, wystarczą odpowiednie cechy osobowości i kwalifikacje.

Zdobycie tych ostatnich ułatwiają kursy dla przyszłych managerów muzycznych. Profesjonalny kurs powinien przybliżać najważniejsze aspekty tej pracy związane z dokumentacją, księgowością, przepisami, prawem autorskim, bezpieczeństwem w branży eventowej, a także organizacją wydarzeń, promocją, budowaniem wizerunku i sposobami pozyskiwania klientów.

Jak zdobyć doświadczenie w zawodzie managera muzycznego?

Jeśli fascynuje cię praca agenta gwiazd, muzyka jest twoją pasją i interesujesz się różnego typu wydarzeniami artystycznymi – jest to dobry punkt zaczepienia. Wszelkiego rodzaju staże i praktyki podczas festiwali, zatrudnienie się w branży eventowej, instytucji kultury, agencji PR, wytwórni płyt czy mediach to dobry start do kariery w tym zawodzie. Planując przyszłość jako agent muzyczny, zawsze myśl o powiększaniu swojej sieci cennych kontaktów z branży.

Artykuł powstał we współpracy merytorycznej z emtg.pl