Notariusz, dawniej zwany także rejentem, to prawnik upoważniony przez Ministra Sprawiedliwości do sporządzania aktów notarialnych. Z jego usług korzystamy przy podejmowaniu czynności prawnych zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym, dlatego też działa on jako osoba zaufania publicznego. Dokumenty sporządzane przez notariusza mają charakter dokumentu urzędowego. Działalność notariusza reguluje ustawa - Prawo o notariacie.
Jakie są obowiązki notariusza?
Zgodnie z kodeksem Etyki Zawodowej Notariusza podstawowymi zasadami obowiązującymi notariusza są: uczciwość, rzetelność, niezależność oraz bezstronność i zachowanie tajemnicy zawodowej. Oznacza to, że podejmując wszelkie czynności notarialne musi on zadbać o interesy obu stron i innych osób, których dotyczy dana sprawa. Wspomniane czynności notarialne powinny przebiegać zgodnie z literą prawa, a także zapobiegać ewentualnym sporom sądowym. Co ciekawe, oryginał aktu notarialnego wraz z podpisami stron pozostaje w kancelarii - strony utrzymują jedynie jego wypisy mające pełną moc prawną.
Tajemnica notarialna zobowiązuje notariusza do nieujawniania informacji dotyczących czynności zarówno w trakcie służby, jak i po zaprzestaniu pełnienia funkcji notariusza. Zgodnie z art. 79 ustawy Prawo o notariacie, do obowiązków notariusza należy sporządzanie aktów notarialnych i aktów poświadczenia dziedziczenia. Jest on także odpowiedzialny za sporządzanie poświadczeń i doręczania oświadczeń, a także spisuje on protokoły, sporządza protesty weksli i czeków, a także przyjmuje na przechowanie dokumenty, pieniądze i papiery wartościowe. Poza tym notariusz jest odpowiedzialny za sporządzanie wypisów, odpisów, wyciągów dokumentów.
Kiedy skorzystać z usług notariusza?
Do notariusza musimy się udać każdorazowo w przypadku chęci podpisania umowy dotyczącej kupna i sprzedaży nieruchomości. Tego typu umowa podpisana między stronami bez obecności notariusza jest po prostu nieważna i nie niesie za sobą żadnych skutków prawnych. Wizyta u notariusza może się okazać bardzo pomocna, w przypadku spraw dotyczących dziedziczenia. Każdy notariusz może sporządzić testament, umowę darowizny czy umowę dożywocia. Oczywiście testament możemy napisać również własnoręcznie, jednak jest on znacznie łatwiejszy do podważenia. Jeśli chcemy w sposób prawidłowy zabezpieczyć osoby nam bliskie - testament w formie aktu notarialnego będzie dobrym rozwiązaniem. Również jeśli małżonkowie zdecydują się na rozdzielność majątkową to właśnie notariusz jest odpowiedzialny za udzielenie niezbędnych informacji i sporządzenie umowy. Do kancelarii notarialnej warto udać się również, gdy potrzebujemy odpisów ważnych dokumentów.
Taksa notarialna w 2021 roku
Każda kancelaria notarialna świadczy ten sam zakres usług. Co ważne, niezależnie od tego, z którą kancelarią zdecydujemy się nawiązać współpracę, koszt wykonywanych czynności jest ograniczony przez rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości. Maksymalna wysokość taksy notarialnej zależy od rodzaju dokumentu, który chcemy sporządzić u notariusza. Jak się kształtują maksymalne stawki za najpopularniejsze dokumenty?
Maksymalna stawka za sporządzenie aktu notarialnego dokumentującego testament wynosi 50 zł. W przypadku testamentu zawierającego zapis zwykły, polecenie lub pozbawienie uprawnionego prawa do zachowku opłata ta wynosi 150 zł. Maksymalna stawka za sporządzenie protokołu dziedziczenia lub za sporządzenie aktu poświadczenia dziedziczenia testamentowego z zapisem windykacyjnym wynosi 100 zł. Za sporządzenie wypisu, odpisu lub wyciągu z akt notarialnych lub innego dokumentu maksymalna stawka wynosi 6 zł za każdą rozpoczętą stronę. W przypadku darowizny, kupna lub sprzedaży nieruchomości, maksymalna stawka taksy notarialnej za czynności notarialne jest uzależniona od wartości wspomnianej nieruchomości. W przypadku nieruchomości o wartości powyżej 60 000 zł a nie przekraczającej 1 miliona - maksymalna stawka wynosi 1010 zł + 0,4% od nadwyżki powyżej 60 000 zł.
Merytoryczne wsparcie: notariusz-wajda.pl