Rozwój każdej firmy nierozerwalnie wiąże się zapotrzebowaniem na kompetentnych pracowników. W skutecznie działającym zespole prędzej czy później zacznie brakować sił przerobowych, nie tylko z powodu ilości nowych obowiązków, ale także ze względu na ich zakres. Łatwo wywnioskować, że kluczową kwestią będzie ustalenie oczekiwań wobec każdego kolejnego członka teamu – niezależnie od tego czy będzie to nowy handlowiec, manager, czy też szeregowy konsultant infolinii. Prawidłowo przeprowadzona rekrutacja sprawia, że kandydat jest w stanie wprowadzić do firmy świeże spojrzenie i unikalne kompetencje, ale może również najzwyczajniej w świecie przejąć część żmudnych, powtarzalnych zadań.
Nowy pracownik w firmie
Rekrutacja powinna zacząć się od dokładnego zbadania potrzeb i wyznaczenia zakresu obowiązków na tworzonym stanowisku. Niestety wielu właścicieli firm rozglądając się za pracownikiem na własną rękę zapomina o tej zasadzie, przez co poszukiwania idealnego kandydata ulegają niepotrzebnemu wydłużeniu. Zaangażowanie w proces rekrutacyjny zewnętrznej agencji z pewnością jest dobrym pomysłem, ale mimo wszystko warto poznać podstawowe błędy, jakich należy unikać.
Najczęściej spotykanym problemem jest zbyt długie zwlekanie z zatrudnieniem nowego pracownika. Zazwyczaj rekrutacja zaczyna się dopiero w momencie, kiedy zespół zaczyna tracić kontrolę nad górą zaległych zadań i projektów. Trudno uznać tego rodzaju podejście za optymalne. Nowy handlowiec wrzucony w wir pracy bez żadnego wdrożenia będzie miał trudności z realizacją celów sprzedażowych. Podobnie zdezorientowany poczuje się manager, który nie zdążył dokładnie zapoznać się ze strukturą organizacji i całym łańcuchem procesów.
Jak przygotować stanowisko dla nowego handlowca?
Przyciągnięcie najlepszych talentów może być wyzwaniem, szczególnie w tak konkurencyjnej branży jak sprzedaż. Właściciele firm często próbują pozyskiwać pracowników bezpośrednio od swojej konkurencji poprzez zaoferowanie większych zarobków lub korzystniejszych benefitów. Taka strategia niekoniecznie jest dobrym wyborem. Rekrutacja handlowca taką ścieżką nie gwarantuje pozyskania lojalnego pracownika – jeśli skuszony zyskami przeszedł do naszej firmy, to w przyszłości będzie zdolny w najmniej spodziewanym momencie powtórzyć taki krok, a nasza organizacja zostanie z kolejnym nieobsadzonym stanowiskiem.
Skuteczniejszym pomysłem może być pozyskiwanie pracowników z firm o podobnej specyfice, które jednak nie stanowią bezpośredniej konkurencji. Nowy handlowiec pozyskany z takiego źródła może przynieść świeże spojrzenie na wiele spraw, a jednocześnie wdrożenie go nie będzie stanowiło problemu, ze względu na znaczące podobieństwo poszczególnych procesów i charakterystyki branży. Warto przy tym pamiętać, że owocna rekrutacja nie zależy tylko i wyłącznie od zaproponowania wysokich stawek. Spora część kandydatów da się przekonać realną perspektywą rozwoju, a dla niektórych handlowców sporym atutem będzie możliwość korzystania z samochodu służbowego w celach prywatnych. Warto przetestować różne warianty zachęt i znaleźć ten, który zadziała najlepiej.