Personal branding: profesjonalne zdjęcia niezbędne w procesie budowania własnej marki
Idea marki osobistej zadomowiła się w Polsce stosunkowo niedawno. Pomysł ten przybył do nas ze Stanów Zjednoczonych. Koncepcja ta pojawiła się po raz pierwszy w 1997 roku w książce „The Brand Called You” autorstwa Toma Petersa. Budowanie marki osobistej to proces złożony i długotrwały, jednak warto poświęcić mu czas i energię, gdyż w przyszłości może przynieść nam wiele korzyści – zarówno biznesowych, jak i prywatnych. Jednym z ważniejszych elementów personal brandingu jest profesjonalny wizerunek, który może stworzyć dla nas jedynie doświadczony fotograf biznesowy.
Zdjęcie: Paulina Romaniszyn, Dyrektor Generalny Stada Polska Fotograf Krzysztof Zaleski
Czym jest marka osobista?
Personal branding, czyli marka osobista to dokładnie przemyślany, a następnie zaplanowany krok po kroku proces zarządzania własnym wizerunkiem (może być to zarówno wizerunek zawodowy, jak i prywatny). Jest ona wyobrażeniem, jakie mają na nasz temat inni ludzie (markę osobistą budujemy poprzez spójny na wielu płaszczyznach kontakt z otoczeniem). Na personal branding pracujemy wszystkimi swoimi działaniami i słowami. Jeżeli uda się nam zachować spójny wizerunek przez dłuższy czas i nie popełnimy po drodze żadnych błędów staniemy się rozpoznawalną marką.
Warto podkreślić, że personal branding obejmuje wiele czynników. Znaczenie ma to co robimy, mówimy, jak się zachowujemy. Z drugiej strony ważne jest również to jak wyglądamy (znaczenie ma strój, makijaż, fryzura, wybierane przez nas gadżety i dodatki).
Jakie korzyści daje nam stworzenie spójnej marki osobistej?
Przeciętnemu człowiekowi coraz trudniej jest wyróżnić się w tłumie. Brak marki osobistej sprawia, że często trudno jest osiągnąć sukces w biznesie, zdobyć nowych klientów. Tworzenie jej od podstaw może zająć długie lata, jednak wysiłek ten z całą pewnością się opłaci. Marka osobista sprawia, że jesteśmy wiarygodni i rozpoznawalni. Inni ludzie chcą z nami pracować, pomimo że w branży, w której działamy konkurencja jest bardzo silna.
Jak zbudować silną markę osobistą?
Osoby poważnie myślące o budowaniu marki osobistej powinny zdawać sobie sprawę, że nie polega ona na kreowaniu fikcyjnej osobowości. Mamy szanse na jej stworzenie tylko pod warunkiem, że będziemy autentyczni (nasze zachowania muszą być spójne z deklarowanymi wartościami). Proces kreowania marki jest długotrwały, dlatego osoby udające kogoś kim nie są mogą mieć pewność, że prędzej, czy później zrobią coś, co zburzy budowany mozolnie wizerunek.
Żeby zacząć proces budowania marki osobistej musimy znaleźć w sobie szczególną dla nas cechę, coś, co wyróżnia nas spośród innych ludzi. Bardzo ważne jest, żeby cecha ta wzbudzała w innych pozytywne emocje. Kolejnym warunkiem, który powinien zostać spełniony jest przydatność społeczna cechy, która nas wyróżnia – musi ona mieć pozytywny wpływ na życie innych ludzi. Jednocześnie miejmy świadomość, że trudno jest być wartościowym i interesującym dla każdego. Marka osobista jest zazwyczaj silna jedynie w określonym środowisku (choć są nieliczne wyjątki od tej reguły).
Kto szczególnie potrzebuje personal brandingu?
Personal branding kojarzy się nam przede wszystkim z biznesmenami, politykami, menedżerami, dziennikarzami, artystami. Warto zdawać sobie sprawę, że w rzeczywistości marki osobistej potrzebuje każdy, niezależnie od tego w jakiej branży działa.
Personal branding a fotografia
Choć sam wizerunek to nie wszystko, jest on niezbędny do stworzenia silnej marki osobistej. Osoby poważnie myślące o personal brandingu powinny zainwestować w profesjonalne fotografie biznesowe. Zanim jednak zdecydujemy się na wykonanie zdjęć wizerunkowych, pamiętajmy, że mogą one działać na naszą korzyć, jednak nieumiejętnie wykonane – poważnie nam zaszkodzić. Dobra fotografia wizerunkowa może wydobyć z nas najlepsze, a jednocześnie autentyczne cechy. Zrobienie takich zdjęć to prawdziwa sztuka, dlatego warto udać się na sesję do doświadczonego fotografa biznesowego. Jedynie profesjonalista potrafi dostrzec, a następnie uchwycić obiektywem aparatu indywidualne cechy osobowości, które wyróżniają nas w tłumie.