Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Kanibalizacja słów kluczowych - co to właściwie znaczy?

Kanibalizacja słów kluczowych
 |  Artykuł partnera  |  Biznes i finanse

Pozycjonowanie strony internetowej nie jest prostym zadaniem. Przeprowadzone nieumiejętnie, może doprowadzić do powstania wielu problemów, przez które strona będzie miała bardzo utrudnione zadanie przebicia się do czołówki wyników na dane frazy. Jednym z nich jest właśnie kanibalizacja słów kluczowych. Jeśli występuje takie zjawisko, witryna zaczyna rywalizować w Google… ze samą sobą. W rezultacie sprawia to wrażenie, jakby poszczególne podstrony tej samej www zjadały się wzajemnie - stąd właśnie nieco makabryczna nazwa takiej sytuacji. Co to jednak dokładnie znaczy i dlaczego w ogóle dochodzi do kanibalizacji?

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?

Zacznijmy jednak od początku i wyjaśnijmy, czym są słowa kluczowe. Można wytłumaczyć to w bardzo prosty sposób - to po prostu zapytania, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę internetową. Są one jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania, bo to właśnie one decydują o tym, czy algorytmy uznają, że dana witryna odpowiada aktualnym potrzebom internauty. Podczas działań optymalizujących nasyca się więc teksty na stronie takimi frazami, które najlepiej pasują do danej branży i konkretnej kategorii oferty. Jeśli ten proces jest przeprowadzony umiejętnie, witryna systematycznie zaczyna podnosić się w rankingu. Takie działania sprawdzają się jednak tylko wtedy, gdy każda z podstron jest pozycjonowana na inne frazy. W przypadku gdy słowa kluczowe w poszczególnych zakładkach się powtarzają, dochodzi właśnie do zjawiska kanibalizacji. Wtedy na konkretne zapytanie użytkownika odpowiada nie jedna, lecz aż dwie lub jeszcze więcej podstron tej samej domeny. 

Takie strony walczą ze sobą o pozycję, bo algorytmy nie wiedzą, która z nich lepiej odpowiada na potrzeby internauty. Wtedy Google, w swojej chęci zaprezentowania najbardziej wartościowych adresów, zaczyna żonglować wynikami i pokazywać raz jedną, raz drugą zakładkę witryny. Prowadzi to do zupełnie niepożądanej sytuacji, w której strona staje się konkurencją sama dla siebie. Algorytmy wyszukiwarki nie są skłonne wyświetlać w czołowych miejscach w rankingu więcej niż jednej podstrony tej samej domeny, dlatego kanibalizacja powoduje że potencjał witryny nie jest w pełni wykorzystany.

Dlaczego dochodzi do kanibalizacji?

Kanibalizacja słów kluczowych występuje nie tylko wtedy, gdy świadomie umieścisz na różnych podstronach te same frazy - może dojść do niej również przez przypadek. Takie zjawisko najczęściej występuje na stronach tych firm, które specjalizują się w wąskiej dziedzinie. Wtedy w poszczególnych zakładkach witryny siłą rzeczy pojawiają się podobne treści i trudno jest uniknąć stosowania tych samych fraz. Problem ten dotyka jednak również bardzo rozbudowane strony - na przykład sklepy internetowe o szerokiej ofercie, w której występują podobne produkty i kategorie. W obu tych przypadkach mogą pojawić się błędy, będące skutkiem zwykłego przeoczenia przy rozbudowie domeny. 

Oczywiście problem może jednak wynikać również z nieprawidłowego podejścia do pozycjonowania. Kanibalizacji nie da się uniknąć, gdy te same teksty przeklejane są na różne podstrony. Jest ona również skutkiem złego linkowania wewnętrznego lub zewnętrznego - jeśli podobne frazy linkują do różnych podstron witryny, także dajesz algorytmom sprzeczne informacje. 

Jak uniknąć kanibalizacji słów kluczowych?

Sposobem na uniknięcie problemów ze wzajemnym “zjadaniem się” podstron jest dokładne rozplanowanie struktury witryny już na poziomie jej tworzenia. W tym momencie najlepiej ustalić, na jakie frazy będą pozycjonowane poszczególne podstrony i jak powinien wyglądać profil linków. Rozpisana strategia działań jest najskuteczniejszą ochroną przed błędami, jednak oczywiście można również naprawić szkody tam, gdzie takie zjawisko już wystąpiło. W takim wypadku za pomocą specjalnych narzędzi, jak chociażby Google Search Console Senuto lub Semstorm, należy sprawdzić, gdzie występuje kanibalizacja, a następnie zniwelować problem poprzez przebudowę podstron lub wzmocnienie jednej z nich tak, by algorytmy nie miały wątpliwości, którą zakładkę promować. 

Ważne jest jednak, aby przy okazji takich działań zachowywać wysoką jakość tekstów i dbać o ich przyjazność dla użytkownika, bo te aspekty są niezwykle ważne przy ustalaniu rankingu stron. Algorytmy dbają, by witryny na wysokich pozycjach były wartościowe i łatwe w odbiorze dla internauty. W walce o spełnienie wymogów botów nie można więc zapominać o potencjalnych klientach, czyli tych odbiorcach, do których przede wszystkim kierowana jest strona. Wszelkie frazy, nagłówki czy linki wewnętrzne i zewnętrzne nie mogą więc być sztucznie wstawiane w przypadkowych miejscach - powinny naturalnie wpisywać się w temat i pozostawać zupełnie neutralne dla użytkownika, tak by nie miał on wrażenia, że czyta treść tworzoną dla algorytmów. 

  Tekst powstał we współpracy z
agencją Performance Marketing Get Noticed Agency Specjalizującą się w Google Ads, Social Ads oraz SEO