© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Na czym polega tzw. nieuczciwa konkurencja?

nieuczciwa konkurencja
 |  Redakcja  |  Biznes i finanse

Każde przedsiębiorstwo może być narażone na działanie tzw. nieuczciwej konkurencji. Pojęcie to jest bardzo elastyczne i nie da się do końca określić, jakie działania można uznać za zagrażające. Zdarza się, że rywal na rynku w całości kopiuje rozwiązania czy produkty jednego przedsiębiorstwa lub łączy ze sobą pomysły kilku różnych firm. Jednak z tym zjawiskiem można walczyć i warto skorzystać w tym celu z pomocy prawnika.

Czym jest nieuczciwa konkurencja?

Nieuczciwa konkurencja to, w myśl przepisów, wszystkie czyny wprowadzające w błąd oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów i usług, naruszanie tajemnicy przedsiębiorstwa czy nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy. Jest to także naśladownictwo produktów, pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do rynku, przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną.

"W skrócie można powiedzieć, że działanie nieuczciwej konkurencji ma na celu wprowadzenie konsumenta w błąd podczas zakupu różnych dóbr lub usług, a także świadome działanie na szkodę innego przedsiębiorstwa, w tym kradzież własności intelektualnej" – mówi pracownik Kancelarii Adwokackiej Magdalena Musiał. W czym najczęściej przejawiają się takie działania?

Jak działa nieuczciwa konkurencja?

W praktycznie każdej branży można spotkać się z nieuczciwą konkurencją. Oszuści widząc sukces danego przedsiębiorstwa, będą próbowali skopiować rozwiązania lub naśladować znaki towarowe. Ma to na celu wprowadzenie konsumenta w błąd i zachęcenie go do zakupu produktu z ich oferty, a nie firmy, która odpowiadała za wprowadzenie pierwowzoru na rynek.

Przykładem może być branża odzieżowa. Przedsiębiorstwo zdecydowało się na wprowadzenie do obiegu danej partii butów. Oszuści widząc, że dany produkt jest sprzedażowym hitem, decydują się na wyprodukowanie obuwia bardzo zbliżonego wyglądem do oryginału. Konsument, który zobaczy praktycznie tę samą rzecz wybierze tańszy produkt i w ten sposób zasili konto nieuczciwej konkurencji, a nie przedsiębiorstwa, które jest autorem projektu.

Jednak nieuczciwa konkurencja, to nie tylko naśladownictwo produktów. Zdarza się, że były pracownik danej firmy również postępuje w sposób nieuczciwy. W zemście na dawnym pracodawcy kradnie on bazę klientów i zakłada własną działalność. Wykorzystuje on zdobyte w nieuczciwy sposób kontakty i zachęca kontrahentów do skorzystania z jego usług, które zazwyczaj są tańsze. Poprzez ten proces może doprowadzić do pogorszenia się kondycji dawnej firmy, a w efekcie końcowym nawet do jej bankructwa.

Jak walczyć z nieuczciwą konkurencją?

Walka z nieuczciwą konkurencją, choć trudna, jest możliwa do wygrania. W tym celu warto skorzystać z usług kancelarii prawnej, która się w tym specjalizuje. Poziom złożoności sprawy wynika z samego rozumienia nieuczciwej konkurencji. Skomplikowane jest samo udowodnienie, że dane rozwiązanie należy do danego przedsiębiorstwa.

Zgodnie z prawem, nieuczciwe konkurowanie jest działaniem sprzecznym z prawem lub dobrymi obyczajami. Szczególnie to drugie pojęcie jest bardzo elastyczne, ponieważ nie jest uregulowane żadnymi przepisami, a odwoływanie się do kogoś moralności nie zawsze jest skuteczne. Jednak pomoc prawna zapewni wsparcie w walce i ewentualne odzyskanie utraconych zysków z powodu nieuczciwej konkurencji.

BizNews


© 2020 BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone

Do góry