Stale rosnący popyt na cukiernie to jeden z najważniejszych trendów ostatnich lat na rynku gastronomicznym w Polsce. Własna cukiernia może się okazać dochodowym biznesem, niemniej należy pamiętać o paru istotnych kwestiach.
Biznesplan to podstawa
Filarem każdej sprawnie funkcjonującej firmy jest odpowiedni biznesplan, który wymaga uwzględnienia rozmaitych aspektów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Chcąc otworzyć cukiernię, należy zastanowić się m.in. nad sposobem sfinansowania przedsięwzięcia, lokalizacją, zawartością oferty czy grupą docelową. Również i dostępność produktów online to obecnie ważny wymóg, jaki powinna spełniać nowoczesna cukiernia. Warszawa to jedno z najlepszych miejsc, gdzie można ruszyć z takim biznesem.
Rejestracja działalności i inne formalności
Do prowadzenia cukierni w Polsce nie są potrzebne żadne koncesje. Nie jest też wymagane wykształcenie cukiernicze. Przedstawiciele Piekarni Grzybki, która może się poszczycić długimi tradycjami, podkreślają jednak, że znajomość branży w praktyce okazuje się niezbędna. W celu uruchomienia działalności należy ją przede wszystkim zarejestrować oraz uzyskać numery REGON i NIP. Kolejnym krokiem jest wybór formy opodatkowania i złożenie deklaracji w sprawie podatku VAT. Przedsiębiorca musi też załatwić sprawy w ZUS oraz otworzyć firmowy rachunek w banku.
Własna cukiernia – jakie wyposażenie jest potrzebne?
Oprócz lokalu spełniającego pewne standardy na początek konieczne jest pozyskanie podstawowych elementów wyposażenia cukierni. Są to m.in. meble gastronomiczne, sprzęt chłodniczy, zmywarka, blachy i akcesoria cukiernicze, piec cukierniczy oraz zastawa stołowa. Oczywiście w cukierni nie może także zabraknąć środków czystości. Pozostałe elementy wyposażenia można dokupić wraz z rozwijaniem działalności.
Bardzo istotną kwestią jest też nawiązanie współpracy ze sprawdzonymi dostawcami, którzy zapewniają wysokogatunkowe produkty. Dobrej jakości wyroby cukiernicze to najlepsza reklama cukierni i świetna metoda pozyskania klientów.