Budowanie silnych i długotrwałych relacji z klientem to klucz do biznesu odnoszącego sukces. Dlatego też warto zadbać o to, by więzy z odbiorcami były jak najtrwalsze. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi stworzonych w tym celu są systemy CRM? Jak działają i jak z nich korzystać?
Każdy biznes, wraz z jego rozwojem może pochwalić się coraz większą liczbą odbiorców. Jednak większości firm nie zależy jednie na jednorazowym skorzystaniu z usług. Kluczem jest nawiązanie długotrwałej relacji z jak największą ilością klientów. Tylko w ten sposób stworzyć można solidny fundament biznesu. W końcu właściwie w każdym przedsiębiorstwie sprzedażowym najważniejszą funkcję pełnią właśnie klienci. Bez nich nie były sprzedaży, działań, niczego. Budowa długotrwałej więzi z odbiorcą jest jednak strategią wymagającą niebywałego zaangażowania. Szczególnie gdy mówimy o dużych firmach obsługujących setki, czy tysiące osób. W celu utrzymania takich dobrych relacji warto skorzystać ze sprawdzonych narzędzi takich jak systemy CRM. Jak je wdrożyć i dlaczego warto to robić?
Co to jest CRM?
CRM jest po prostu narzędziem, które służy do budowania i utrzymywania relacji z odbiorcą. Dzięki niemu można mieć wszystko pod kontrolą i odpowiednio koordynować pracą i wszelkimi działaniami. To tak w dużym skrócie. Warto jednak dowiedzieć się o nim nieco więcej.
CRM jest skrótem angielskiego Customer Relationship Management. Jest to więc dosłownie system do zarządzania relacjami. Umożliwia on na bardzo sprawną organizację wszelkich działań związanych ze sprzedażą i pozwala nadzorować wszystko, co mieści się w obrębie porozumienia klient-firma.
Rynek oprogramowań CRM stale się rozwija. W 2018 roku odnotowano, że wzrost ten wynosi aż 16% rocznie. Obecnie natomiast ponad 80% ankietowanych firm deklaruje, że w swych działaniach wykorzystuje system CRM.
System CRM — zastosowanie i funkcje
Systemy CRM oferują naprawdę wiele możliwości. Ich zastosowanie jest niezwykle szerokie. Z powodzeniem wykorzystać je możemy między innymi do analizy efektywności działań marketingowych czy sprzedaży, monitorowania aktywności klientów i sprzedaży, a przede wszystkim do zarządzania wszystkimi dostępnymi kontaktami. W związku z tą wszechstronnością oprogramowania CRM z powodzeniem stosuje się w bardzo zróżnicowanych branżach. Wśród nich wymienić możemy między innymi budownictwo, agencje reklamowe, medycynę, czy teleinformatykę.
Struktura systemu CRM pozwala na bardzo dokładne uporządkowanie wszystkich danych, którymi dysponuje firma. Umożliwiają to liczne funkcje, w jakie wyposażone zostało oprogramowanie. Do najważniejszych zaliczyć można przede wszystkim bazę klientów oraz szczegółową historię współprac, archiwum mailowe, czy też kalendarz zadań.
Oprogramowanie CRM — jak wdrożyć system?
Wdrożenie systemu CRM wcale nie jest takie trudne. Najważniejsze jednak, by wybrać odpowiednie oprogramowanie oraz jego dostawcę. Cała reszta to już formalności. Jak więc zaleźć dostawcę, który zapewni nam najwyższą jakość obsługi? Tutaj najlepszą rekomendacją są przede wszystkim rekomendacje i referencje innych firm. Warto też zweryfikować doświadczenie takiego dostawcy. Im dłużej działa na rynku, tym lepiej.
Długość i zawiłość procesu wdrażania systemu CRM jest zależna od kilku indywidualnych czynników. Oprogramowanie powinno być bowiem dobrze dostosowane do potrzeb danej firmy. W związku z tym też, nim zanim zostanie wybrane, następuje prezentacja wielu dostępnych opcji. Następnie są one testowane, a dopiero po dokładnej analizie wdraża się system, który sprawdził się najlepiej. Więcej informacji o oprogramowaniu CRM znajdziemy w tym filmie.