SEO dla początkujących: wszystko, co chciałbyś wiedzieć o optymalizacji stron www
SEO (ang. Search Engine Optimization) to proces optymalizacji strony internetowej pod działanie wyszukiwarek internetowych takich jak Google. Zadaniem SEO jest przygotowanie strony internetowej tak, aby ta wyświetlała się na jak najwięcej słów kluczowych używanych przez potencjalnych klientów w danym biznesie. SEO polega głównie na przygotowaniu technicznym strony tak, aby roboty indeksujące mogły ją skanować oraz na przygotowaniu właściwej struktury i odpowiedniej treści przydatnych potencjalnym klientom.
Jak widzisz, SEO to szereg działań, które należy podjąć, aby Twoja strona www była najpierw w ogóle, a potem wysoko widoczna w wynikach wyszukiwania.
Wbrew powszechnym przekonaniom, SEO nie bazuje na skomplikowanych, "magicznych" niemal czynnościach, które dostępne są tylko dla nielicznych - "wtajemniczonych". SEO nie polega na gruntownej modyfikacji kodu strony, który po poprawkach nagle sprawi, że pojawi się ona wyżej w wynikach wyszukiwania. SEO nie polega na dodawaniu do strony jakichś specjalnych systemów, które można włączać i wyłączać, windując Twoją stronę www do pierwszej dziesiątki.
Żeby Twoja strona pojawiała się w Google muszą być spełnione 3 warunki:
- Google musi wiedzieć o tym, że Twoja strona w ogóle istnieje.
- Google musi też mieć możliwość zeskanowania wszystkich podstron.
- Google musi mieć zaufanie do Twojej firmy.
Pozycjonowanie, czyli optymalizacja strony www pod działanie wyszukiwarek internetowych, sprowadza się do umożliwienia robotom Google wykonania trzech powyższych zadań.
Z Twojego punktu widzenia, czyli z punktu widzenia właściciela strony internetowej SEO to "tylko" dwa kroki:
- jasne określenie, jakie mają problemy Twoi potencjalni klienci (jakich produktów/usług/treści szukają), które mogliby rozwiązać wchodząc na Twoją stronę www
- sprawienie, żeby Twoja strona www była dla nich (i dla robotów Google) widoczna i aby rozwiązanie w/w problemów za pomocą Twojej strony było możliwe
"Tylko" tyle - i aż tyle! Optymalizacja strony internetowej pomoże potencjalnemu Klientowi zostać Twoim prawdziwym/realnym Klientem, który świadomie i dobrowolnie wchodzi właśnie na Twoją stronę i korzystali właśnie z Twoich usług.
SEO to strategia
Dla pozycjonera SEO to cała, precyzyjnie opracowana strategia. Zanim przejdzie do optymalizacji strony, musi wiedzieć JAK ją zoptymalizować, co oznacza, że najważniejszym zadaniem, jakie musi wykonać na początku, jest poznanie Twoich potencjalnych klientów: musi wiedzieć, czego potrzebują oraz w jaki sposób szukają tego w Google. Znając wszystkie zapytania oraz intencje użytkowników, które się za nimi kryją, może zacząć planować podstrony, które będą odpowiadać na ich potrzeby. Każdy problem i każda intencja powinna mieć dedykowaną podstronę w Twojej witrynie.
Strategia SEO to zatem kompleksowy plan zbudowania strony oraz jej rozwoju poprzez rozbudowę treści odpowiadających zapytaniom potencjalnych klientów, którzy mogą szukać danej firmy w organicznych wynikach wyszukiwania. Obejmuje ona następujące kroki:
- stworzenie planu właściwej struktury strony oraz optymalizację poszczególnych podstron
- stworzenie planu rozbudowy treści strony na bazie analizy słów kluczowych
- stworzenie planu zdobywania linków z zewnętrznych źródeł
Czy SEO jest drogie?
Nie ma konkretnej odpowiedzi na to pytanie. Żadna profesjonalna firma nie ma gotowego cennika i nie przedstawi oferty bez zapoznania się ze szczegółami oraz oczekiwaniami klienta. Optymalizacja strony pod wyszukiwarki to złożony i wymagający czasu proces, a jego cena zależy od czynników takich jak:
- cele biznesowe klienta,
- branża i działania konkurencji,
- budowa strony internetowej,
- zakres wszystkich niezbędnych działań, które trzeba podjąć, aby tej optymalizacji dokonać.
Czy każdy biznes powinien inwestować w SEO?
Ogólna zasada jest taka, że każdy biznes, który jest krótkoterminowy i okres jego działalności trwa zaledwie kilka miesięcy, nie powinien używać SEO jako źródła ruchu. Ponieważ optymalizacja strony www pod wyszukiwarki internetowe zajmuje sporo czasu, po prostu nie zdążysz z rozkręceniem widoczności strony przed końcem projektu czy wydarzenia. Nie należy jednak mylić krótkoterminowego biznesu z działalnością sezonową - w tym przypadku pozycjonowanie jest już opłacalne. Jeśli działasz w krótkich cyklach, które powtarzają się co jakiś czas, SEO spełni swoją rolę.
SEO może nie być skuteczne także w przypadku produktów czy usług bardzo specyficznych lub skierowanych do bardzo wąskiego grona odbiorców. Oczywiście nie jest to regułą. Każdy przypadek należy sprawdzić osobno, wykonując szczegółową analizę słów kluczowych i trendów (audyt SEO). Tylko wtedy będziesz na pewno wiedzieć, czy warto inwestować w pozycjonowanie. Żaden poradnik nie pomoże Ci podjąć decyzji, ale na pewno pomogą Ci ją podjąć ludzie, którzy zawodowo zajmują się optymalizacją stron pod wyszukiwarki.
Chciałbyś dowiedzieć się wszystkiego o SEO? Zobacz kompleksowy poradnik znajdujący się pod tym adresem: https://octamedia.pl/blog/co-powinienes-wiedziec-o-seo/