Nawiązując współpracę z biurem rachunkowym na pewno można czuć się bezpiecznie. Oddając księgowość w ręce profesjonalistów nie trzeba się przejmować składaniem deklaracji na czas czy wyliczaniem podatków. Są jednak sytuacje, gdzie przedsiębiorca zostanie pociągnięty do odpowiedzialności za popełnione błędy księgowe. Czemu tak jest, skoro nie on je popełnił? Poznaj prawdę poniżej.
Kto odpowiada za błędy biura rachunkowego?
W przypadku popełnienia błędów w księgowości należy sięgnąć po art. 26 Ordynacji podatkowej, która ma najwyższą rangę w kwestii regulacji w prawie podatkowym. Głosi on, że to przedsiębiorca odpowiada za obowiązujące go zobowiązania podatkowe. Czyli nawet, jeśli to biuro rachunkowe popełniło błąd, a nie właściciel firmy, to on musi ponieść za to konsekwencje. Organów skarbowych nie interesuje, czy w umowie została uwzględniona odpowiedzialność na biuro rachunkowe – prawo jest jednogłośne i nieugięte.
Jak się zabezpieczyć?
Wielu przedsiębiorców, zwłaszcza początkujących, może przez to czuć się zniechęconych zawarciem współpracy z biurem rachunkowym. Nie można się jednak zrazić, gdyż są legalne wyjścia z takich sytuacji. Przede wszystkim współpraca jest dwustronna, dlatego przedsiębiorca również musi spełniać swoje obowiązki. Musi dostarczyć do biura rachunkowego w ustalonym terminie wszystkie potrzebne dokumenty do prowadzenia księgowości. Jeżeli z jego zaniedbania biuro nie wyliczy zobowiązania podatkowe prawidłowo, wina leży po jego stronie – tutaj nie ma żadnych ale.
Są jednak sytuacje, gdzie to biuro jest nierzetelne i ewidentnie źle prowadzi księgowość klienta. Pozwala to przedsiębiorcy na ubieganie się o odszkodowanie z tytułu poniesionych strat. Jest ono pokrywane z ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, które każde biuro rachunkowe posiada. Wiele biur księgowych deklaruje się, że pokryje wszystkie koszty klienta, wynikające z ich błędów.
A co, jeśli działanie biura rachunkowego nosi znamiona przestępstwa? W tej sytuacji to konkretna osoba, która dopuściła się czynu karalnego lub właściciel biura będzie pociągnięty do odpowiedzialności.
Jak tego wszystkiego uniknąć?
Żaden przedsiębiorca nie chce ponosić odpowiedzialności za błędy, których nie popełnił – zwłaszcza dotyczące księgowości. Aby nie mieć problemów z biurem rachunkowym, należy mądrze wybrać odpowiednich specjalistów. Przed podpisaniem umowy trzeba dokładnie ją przestudiować, jak również sprawdzić, czy ów biuro posiada ubezpieczenie OC. Ważny jest także w jaki sposób przechowują dokumenty i jakie mają opinie. Nie można się kierować tylko atrakcyjnym cennikiem – z podatkami nie ma żartów, dlatego trzeba zrobić porządny research. Tylko w ten sposób uniknie się problemów z urzędem skarbowym, ciesząc się udaną współpracą z godnym zaufania biurem rachunkowym.
Artykuł powstał we współpracy z Caver - Biuro rachunkowe Bielsko Biała.