Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Rebranding, czyli jak odświeżyć wizerunek marki i nie stracić klientów?

Rebranding
 |  Artykuł partnera  |  Biznes i finanse

Każda firma jest żywym organizmem, który podlega nieustannym zmianom. W życiu większości z nich przychodzi taki czas, że konieczne staje się odświeżenie ich wizerunku oraz lepsze dostosowanie go do aktualnych realiów oraz stale rosnących wymagań współczesnych klientów. Skomplikowany proces odświeżenia wizerunku marki oraz nadania mu zupełnie nowych cech kryje się pod pojęciem rebrandingu. Jego realizację warto powierzyć specjalistom, gdyż od prowadzonych przez nich działań często zależą dalsze losy firmy.

Odświeżenie, ewolucja czy rewolucja? Czym właściwie jest rebranding?

Pod pojęciem rebrandingu kryje się z założenia pozytywna transformacja brandu, czyli marki. Na brand składa się natomiast szereg elementów - począwszy od produktów i usług znajdujących się w ofercie marki, poprzez jakość obsługi i podejście do klienta, a kończąc na elementach wizualnych pozwalających na odróżnienie konkretnej marki od innych działających w tej samej branży podmiotów. Rebranding ma za zadanie zmianę wszystkich kluczowych elementów tworzących markę, aby możliwe stało się nadanie jej nowej wartości i jakości, a w konsekwencji osiągnięcie lepszej pozycji na rynku.

Rebranding jest transformacją marki, która może mieć wiele twarzy oraz być realizowana z różnym stopniem intensywności. Wszystko zależy bowiem od celów, jakie przyświecają firmie decydującej się na zmianę wizerunku. Rebranding może przybrać postać liftingu, czyli odświeżenia marki oraz opierać się głównie na zmianach w jej identyfikacji wizualnej. Może być także zmianą ewolucyjną polegającą na stworzeniu nowej marki przy zachowaniu jednak do tej pory wypracowanego przez nią dziedzictwa. Rebranding może być jednak także rewolucją, która wiąże się z całkowitym odrzuceniem dotychczasowych rozwiązań, zmianą nazwy i budowaniu wizerunku nowego brandu od zupełnych podstaw.

Kiedy i z jakich powodów warto zdecydować się na rebranding?

Jest wiele powodów, dla których firmy decydują się na przeprowadzenie rebrandingu. Należy do nich spadek sprzedaży i stopniowa utrata klientów spowodowane przestarzałym wizerunkiem. W takiej sytuacji rebranding pozwala nadać marce zupełnie nową, lepiej dostosowaną do bieżącej sytuacji jakość oraz stopniowo odzyskiwać zainteresowanie odbiorców. Inną przyczyną, dla której firmy decydują się na zmianę wizerunku, jest przejęcie jednej marki przez drugą, co wiąże się ze zmianą identyfikacji wizualnej, a często także nazwy. Całkowita zmiana wizerunku często okazuje się natomiast ostatnią szansą ratunku dla dotkniętych kryzysem firm, które utraciły zaufanie swoich klientów.

Rebranding jest uzasadnionym działaniem nie tylko w sytuacjach trudnych. Odświeżenie wizerunku oraz nadanie zupełnie nowej jakości firmie jest bowiem w stanie skutecznie pomóc jej w rozszerzeniu działalności na nowe rynki oraz zdobyciu uwagi szerszej rzeszy klientów. Profesjonalny rebranding to także znakomita szansa, aby lepiej dostosować wizerunek marki do aktualnych trendów i realiów oraz pozyskać klientów wśród ludzi z młodszego pokolenia, dla których dotychczasowy wizerunek może jawić się jako archaiczny i mało atrakcyjny.