Zlecenie dużej ilości przesyłek kurierskich sprawia, że warto zastanowić się nad metodami optymalizacji kosztów i ogólnej wygody całego procesu składania zamówień. Które rozwiązanie jest w tym kontekście korzystniejsze - broker czy bezpośredni kontakt z kurierem?
Zastanawiając się, jaką firmę kurierską wybrać warto zauważyć, że do dyspozycji jest kilka opcji. To m.in.:
- l standardowa wysyłka przy wykorzystaniu np. zasobów pocztowych
- l podpisanie umów na odbiór i dostawy z kilkoma firmami kurierskimi
- l wybór jednej konkretnej firmy zapewniającej usługi kurierskie
- l korzystanie z usług brokera - pośrednika obsługującego kilka marek.
W większości przypadków podmioty zlecające duże ilości przesyłek kurierskich kładą szczególny nacisk na to, by maksymalnie obniżyć ich łączny koszt przy zachowaniu najwyższej jakości usług. Która z tych opcji jest najkorzystniejsza?
Tani kurier, czyli jak zoptymalizować ceny usługi?
Regularne analizowanie ceny kurierów - jedna po drugiej - jest czasochłonne i obarczone np. ryzykiem błędów. Z kolei odgórne zawierzenie całego procesu usług kurierskich tylko konkretnemu podmiotowi będzie niekorzystne od strony finansowej - łatwo w ten sposób przepłacić za usługi, które na podobnym poziomie można zamówić zdecydowanie taniej. W efekcie szczególnie korzystną opcją jest pośrednictwo brokera kurierskiego.
Widać to na przykładzie serwisu KurJerzy.pl. Decydując się na zamówienie usługi kurierskiej wystarczy wpisać dane adresowe nadawcy oraz adresata, a także ogólne gabaryty jakie mają przesyłki kurierskie - wagę, wysokość, szerokość i długość. W ten sposób automat, na podstawie danych pobieranych od firm kurierskich sprawdza, która z nich może podjąć paczkę oraz jaka będzie cena przesyłki. W ten sposób platforma KurJerzy.pl prezentuje kilka wariantów - to od zleceniodawcy usługi zależy to, czy wybierze najtańszą z nich czy wskaże np. droższą, ale pochodzącą od marki, którą docenia już od lat ze względu na standard usług.
Niewątpliwie taki sposób zamówienia kuriera pozwala mieć lepszą kontrolę nad rynkiem usługi kurierskiej. Zapewnia szerszy punkt widzenia i bardziej kompleksowy system zlecenia.
Czym różni się broker usług kurierskich od firmy?
Dość częstą sytuacją jest ta, w której cena firmy kurierskiej bywa nieco wyższa niż ta sama usługa, ale realizowana za pośrednictwem brokera. W przypadku branży kurierskiej wynika to z indywidualnych umów, jakie pośrednik ma podpisane z wiodącymi markami - od DPD przez DHL po InPost. Realizując dużą liczbę zleceń i w oparciu o atrakcyjne warunki cenowe, może również zaproponować klientom nie mniej wartościowy pułap niższy od standardowych kwot. Benefity dotyczą też np. dodatkowych usług takich jak SMS-y o statusie przesyłki, przekierowania paczki czy systemów rabatowych dla dużych sklepów internetowych.
W ten sposób broker grupuje aktualne oferty proponując najkorzystniejsze rozwiązania z punktu widzenia klienta. W porównaniu z nim, firma kurierska może przedstawić tylko jedną opcję - własną - bez porównania do konkurencyjnych.
Kiedy opłaca się współpraca z brokerem usług kurierskich?
Przede wszystkim w sytuacji, gdy liczba paczek jest ponadstandardowa. Opłacalność takiej usługi obejmuje nie tylko sklepy internetowe. Również firmy, które działają wielooddziałowo i regularnie muszą przesyłać sobie dokumenty czy niewielkie paczki mogą na umowie z brokerem zyskać - nie tylko finansowo. Powszechnie doceniane są również łatwość składania zamówień online oraz uproszczenie procedur księgowych - sprowadzenie całego zakresu płatności i dokumentacji do jednej, comiesięcznej faktury trafiającej na koniec miesiąca na wskazany adres e-mail.