Skip to main content

© BizNews. Wszelkie prawa zastrzeżone


Ergonomia i akustyka w biurze – 5 rzeczy, o które trzeba zadbać

 |  Artykuł partnera  |  Biznes i finanse

Aranżacja biura musi uwzględniać szereg zasad, które mają wpływ na komfort wykonywania codziennych obowiązków. Przebywający w nim pracownicy powinni czuć się swobodnie i bezpiecznie – tak, aby ich kreatywność, ale i efektywność nie były w żaden sposób ograniczane. Choć wydawać się może, że są to kryteria trudne do spełnienia, rzeczywistość prezentuje się zgoła inaczej. Dbając o ergonomię i akustykę przestrzeni biurowej, możemy być pewni, że stanie się ona wygodnym miejscem wymiany myśli. W jaki sposób to zrobić? Jakie są zasady ergonomii w biurze i czym jest właściwa akustyka? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziecie, analizując 5 rzeczy, o których należy pamiętać przy urządzaniu biura.

1.    Każdy pracownik jest inny

Najważniejszym słowem w przypadku ergonomii biura jest regulacja, a mówiąc konkretniej – regulacja mebli biurowych. Podczas pracy przy komputerze, większość czasu spędzamy w jednej pozycji siedzącej, która – jak wykazują badania – jest dla naszych organizmów jedną z najgorszych. Ergonomia stanowiska pracy biurowej powinna więc zapewniać możliwość dostosowania miejsca pracy do indywidualnych potrzeb pracownika, tak aby był on w stanie przyjąć możliwie wygodną dla siebie pozycję ciała.

To zaś wymaga wyposażenia stanowiska w biurko i krzesło z regulacją wysokości, co jest także istotne także względu na obowiązujące przepisy BHP. Ergonomiczne stanowisko pracy to takie, które pozwala na przyjęcie postawy, zgodnie z którą kąt zgięcia kolan i łokci wynosi 90 stopni, a nadgarstki, przedramiona i uda pozostają ułożone równolegle do podłogi.

2.     Oświetlenie ma znaczenie

657456756fdgdfg

Kwestia często pomijana, jednak – jak się okazuje – ergonomiczne oświetlenie biura w znaczący sposób wpływa na skupienie i kreatywność pracowników. Do tego dochodzi również kondycja narządu wzroku – wielogodzinna praca przy nieodpowiednim świetle może ją poważnie nadwyrężyć.

Dlatego ergonomia oświetlenia w biurze powinna zakładać, poza maksymalnym dostępem do światła naturalnego, wykorzystanie diod LED, które nie tylko są energooszczędne, ale również pozwalają na łatwą aranżację miejsca pracy. Uwaga! Światło powinno być na tyle intensywne, by nie powodowało senności u pracowników i na tyle zimne, by gwarantowało utrzymanie ich koncentracji na odpowiednim poziomie. Światło zbyt ciepłe bowiem sprzyja relaksowi, nie dodając motywacji do pracy.

3.    Akustyka w biurach w służbie efektywności

Ciągły gwar w biurze lub hałas dochodzący z zewnątrz w sposób skuteczny uniemożliwiają skupienie i wykonywanie nawet najprostszych czynności. Z drugiej strony, cisza całkowita również może wpłynąć negatywnie na efektywność i energię do pracy. Okazuje się, że najlepsze warunki panują wówczas, gdy mamy do czynienia z szumem w tle na poziomie mniej więcej 45 decybeli. Nie musimy wtedy martwić się odgłosami ulicy czy też głośnymi rozmowami postronnych osób, a dzięki delikatnemu szumowi wentylacji czy innych systemów w biurze nie czujemy się jak szczur w laboratorium.

Akustyka w pomieszczeniach biurowych powinna więc opierać się na równowadze. Warto wprowadzić do aranżacji biura – szczególnie biura typu open space – specjalne wykładziny i maty akustyczne, a także ścianki wygłuszające hałas. Trzeba to jednak zrobić w taki sposób, aby nie izolować pracowników całkowicie od dźwięków.

4.    Przede wszystkim kreatywność

Na zagadnienie ergonomii w biurze warto spojrzeć nieco szerzej. Musimy zdać sobie sprawę z faktu, że przestrzeń biurowa powinna w stopniu maksymalnym wspierać kreatywność i efektywność pracowników. To zaś jest możliwe do osiągnięcia nie tylko za sprawą ergonomicznego umeblowania biura, akustyki czy też oświetlenia. Ogromne znaczenie ma bowiem również przestrzeń poza stanowiskiem pracy.

Pracownicy „przyspawani do biurek” na pewno nie są nazbyt kreatywni czy pozytywnie zmotywowani. Warto zadbać więc o miejsca, w których będą oni mogli odpocząć i pozbierać myśli. Mowa tu oczywiście o części socjalnej, o pokojach relaksu, które pozwalają w ciągu kilku minut przerwy w pracy (najlepiej odbywanej co półtorej godziny) wrócić do efektywnej realizacji swoich obowiązków.

Szukasz odpowiedniej firmy, która zajmie się stworzeniem biura od A do Z? Sprawdź ofertę: http://projektowanie-biur.pl/

5.    Odpowiednia kolorystyka

Dbając o wystrój biura, nie powinniśmy zapominać o jakże istotnej kolorystyce, która także może wspierać (lub wręcz przeciwnie) kreatywność pracowników. Przyjmuje się, że do wnętrz biurowych powinno wpadać jak najwięcej światła, tak aby biuro nie zamieniało się w ponury gabinet odcięty od świata. Właśnie dlatego wiele firm decyduje się na przeszklenia w biurze, duże okna, otwarte przestrzenie i… jasne kolory.

Tak rozumiana ergonomia biura to zatem również odpowiedni dobór barwy ścian i mebli. Optymalnym wyborem jest m.in. zieleń, beż oraz jasny brąz. Są to barwy naturalne, w których po prostu czujemy się dobrze. Do tego dodać należy mocniejszy akcent – np. kolor czerwony, który odpowiada za pobudzenie, dający poczucie bezpieczeństwa granat lub coś optymistycznie żółtego.

Właściwa ergonomia pracy w biurze przekłada się zarówno na efektywność realizacji codziennych obowiązków, jak i na samopoczucie pracowników. Nalży więc o niej pomyśleć podczas aranżacji przestrzeni biurowej. Z tego względu warto ten obowiązek powierzyć specjalistom, którzy wszystkie te zasady mają w małym palcu.