Pożyczki i kredyty. Koniec z napisami drobnym druczkiem

koniec napisow drobnym drukiem

22 lipca 2017 roku weszła w życie ustawa o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami (Dz.U. z 2017 r. poz. 819). Dodatkowo wprowadzono zmiany w ustawie o kredycie konsumenckim. Czy firmy pożyczkowe, podobnie jak banki, powinny się tego obawiać? Czy na tych zmianach zyskają konsumenci?

Wszelkie wprowadzone zmiany mają "uderzyć" w nieuczciwe firmy pożyczkowe lub te, które stosują wątpliwe "techniki" pozyskiwania klientów. Jak zawsze w takich przypadkach, zmiany będą dotyczyć wszystkich, zarówno firmy pożyczkowe, jak i ich klientów.

Do ustawy o kredycie hipotecznym dopisano regulacje dotyczące kredytów konsumenckich, które zaczną obowiązywać za trzy miesiące:

„Art. 7a.
Informacje, o których mowa w art. 7, podaje się konsumentowi w sposób co najmniej tak samo widoczny, czytelny i słyszalny jak dane dotyczące kosztu kredytu konsumenckiego.
Art. 7b.
1. Kredytodawca lub pośrednik kredytowy w reklamach dotyczących kredytu konsumenckiego innych niż reklamy, o których mowa w art. 7 ust. 1, podaje konsumentowi rzeczywistą roczną stopę oprocentowania.
2. Informację, o której mowa w ust. 1, podaje się konsumentowi w sposób co najmniej tak samo widoczny, czytelny i słyszalny jak pozostałe informacje przekazywane w reklamie.”

Tak naprawdę proces dostosowywania się do nowych wymagań, odbywa się już od kilku miesięcy i wiele podmiotów zaczęło je stosować w przekazach reklamowych.

Co się zmieni w reklamie pożyczek?
Obowiązujące (jeszcze te stare) przepisy, wymagają, aby banki, SKOK-i i firmy pożyczkowe podawały przykład reprezentatywny kredytu lub pożyczki. Trzeba zaznaczyć, że jest to kilkanaście informacji! Co zrobić, aby te informacje nie przysłoniły reklamy? Należy przedstawić je w jak najmniej inwazyjnej formie, najlepiej na dole treści reklamowej, jak najmniejszym drukiem. Stąd też tak popularny w telewizyjnych reklamach firm pożyczkowych i pozostałych podmiotów drobny druczek, którego nie da się odczytać.

Co w praktyce oznacza artykuł 7a: "Informacje (...) podaje się konsumentowi w sposób co najmniej tak samo widoczny, czytelny i słyszalny jak dane dotyczące kosztu kredytu konsumenckiego"?

Nie będzie można eksponować w reklamie pożyczki gotówkowej z oprocentowaniem nominalnym 0 proc., a prowizję zapisać małym drukiem i ukryć w dolnej części reklamy. Obie te składowe pożyczki będą musiały być wyświetlone "w sposób co najmniej tak samo widoczny".

Artykuł 7b ustawy przewiduje, że podmioty nareszcie będą podawać w czytelny sposób informację o RRSO kredytu lub pożyczki, czyli Rzeczywistej Rocznej Stopie Oprocentowania. (RRSO).

Kto zyska na wprowadzonych zmianach?
Czy wszystkie instytucje finansowe szybko i łatwo dopasują się do nowych przepisów? Jak podkreśla wielu specjalistów, w tym Kamil Konieczny z blogu finansowakredytow.pl: "zastosowanie przepisów dokładnie z wytycznymi ustawy, w reklamach audio-wizualnych, spowoduje, że czas takiej emisji znacznie się wydłuży. Spowodowane jest to oczywiście koniecznością podania informacji o produkcie w wymaganej formie."

Pytanie zasadnicze powinno zatem brzmieć: "kto na tym najwięcej zyska?" Z pewnością media emitujące reklamy audio-wizualne oraz reklamy w prasie i internecie. To co kiedyś można było przedstawić w 15 sekund, od października 2017 roku, będzie wymagało co najmniej dwukrotnie więcej czasu, a tym samym konieczne będzie zwiększenie budżetu na reklamę.

Czy wprowadzone zmiany wyeliminują nieuczciwe podmioty działające na rynku pożyczek pozabankowych? Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że nie. Zmiany powinny jednak spowodować, że firmy pożyczkowe bardziej rzetelnie będą informować potencjalnych klientów w przekazach reklamowych o kosztach pożyczek.

Oczywistym jest, że na podstawie reklamy nie powinniśmy podejmować decyzji o wzięciu pożyczki, nawet wówczas, kiedy jest ona za 0 zł. Reklama ma tylko zachęcić do zapoznania się z ofertą. Oferta informuje konsumenta o kosztach pożyczki i warunkach na jakich możemy z niej skorzystać. Dopiero po jej przeanalizowaniu powinniśmy podejmować decyzję.

Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przez portal finansowy finansowakredytow.pl - wyszukiwarki kredytów i pożyczek. Produkty bankowe i pozabankowe.
    1. komputery poleasingowe
    2. zajmujemy się sprzedażą poleasingowego sprzętu komputerowego oferujemy tanie komputery monitory zestawy komputerowe drukarki laptopy na
    3. komputerymarkowe.pl
    1. pokoje dźwirzyno spędź niezapomniane wakacje nad morzem rozsądny standard za rozsądną cenę zaledwie min od plaży rezerwuj już teraz

Positive SSL