Pożyczki i kredyty. Koniec z napisami drobnym druczkiem

koniec napisow drobnym drukiem

22 lipca 2017 roku weszła w życie ustawa o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami (Dz.U. z 2017 r. poz. 819). Dodatkowo wprowadzono zmiany w ustawie o kredycie konsumenckim. Czy firmy pożyczkowe, podobnie jak banki, powinny się tego obawiać? Czy na tych zmianach zyskają konsumenci?

Wszelkie wprowadzone zmiany mają "uderzyć" w nieuczciwe firmy pożyczkowe lub te, które stosują wątpliwe "techniki" pozyskiwania klientów. Jak zawsze w takich przypadkach, zmiany będą dotyczyć wszystkich, zarówno firmy pożyczkowe, jak i ich klientów.

Do ustawy o kredycie hipotecznym dopisano regulacje dotyczące kredytów konsumenckich, które zaczną obowiązywać za trzy miesiące:

„Art. 7a.
Informacje, o których mowa w art. 7, podaje się konsumentowi w sposób co najmniej tak samo widoczny, czytelny i słyszalny jak dane dotyczące kosztu kredytu konsumenckiego.
Art. 7b.
1. Kredytodawca lub pośrednik kredytowy w reklamach dotyczących kredytu konsumenckiego innych niż reklamy, o których mowa w art. 7 ust. 1, podaje konsumentowi rzeczywistą roczną stopę oprocentowania.
2. Informację, o której mowa w ust. 1, podaje się konsumentowi w sposób co najmniej tak samo widoczny, czytelny i słyszalny jak pozostałe informacje przekazywane w reklamie.”

Tak naprawdę proces dostosowywania się do nowych wymagań, odbywa się już od kilku miesięcy i wiele podmiotów zaczęło je stosować w przekazach reklamowych.

Co się zmieni w reklamie pożyczek?
Obowiązujące (jeszcze te stare) przepisy, wymagają, aby banki, SKOK-i i firmy pożyczkowe podawały przykład reprezentatywny kredytu lub pożyczki. Trzeba zaznaczyć, że jest to kilkanaście informacji! Co zrobić, aby te informacje nie przysłoniły reklamy? Należy przedstawić je w jak najmniej inwazyjnej formie, najlepiej na dole treści reklamowej, jak najmniejszym drukiem. Stąd też tak popularny w telewizyjnych reklamach firm pożyczkowych i pozostałych podmiotów drobny druczek, którego nie da się odczytać.

Co w praktyce oznacza artykuł 7a: "Informacje (...) podaje się konsumentowi w sposób co najmniej tak samo widoczny, czytelny i słyszalny jak dane dotyczące kosztu kredytu konsumenckiego"?

Nie będzie można eksponować w reklamie pożyczki gotówkowej z oprocentowaniem nominalnym 0 proc., a prowizję zapisać małym drukiem i ukryć w dolnej części reklamy. Obie te składowe pożyczki będą musiały być wyświetlone "w sposób co najmniej tak samo widoczny".

Artykuł 7b ustawy przewiduje, że podmioty nareszcie będą podawać w czytelny sposób informację o RRSO kredytu lub pożyczki, czyli Rzeczywistej Rocznej Stopie Oprocentowania. (RRSO).

Kto zyska na wprowadzonych zmianach?
Czy wszystkie instytucje finansowe szybko i łatwo dopasują się do nowych przepisów? Jak podkreśla wielu specjalistów, w tym Kamil Konieczny z blogu finansowakredytow.pl: "zastosowanie przepisów dokładnie z wytycznymi ustawy, w reklamach audio-wizualnych, spowoduje, że czas takiej emisji znacznie się wydłuży. Spowodowane jest to oczywiście koniecznością podania informacji o produkcie w wymaganej formie."

Pytanie zasadnicze powinno zatem brzmieć: "kto na tym najwięcej zyska?" Z pewnością media emitujące reklamy audio-wizualne oraz reklamy w prasie i internecie. To co kiedyś można było przedstawić w 15 sekund, od października 2017 roku, będzie wymagało co najmniej dwukrotnie więcej czasu, a tym samym konieczne będzie zwiększenie budżetu na reklamę.

Czy wprowadzone zmiany wyeliminują nieuczciwe podmioty działające na rynku pożyczek pozabankowych? Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że nie. Zmiany powinny jednak spowodować, że firmy pożyczkowe bardziej rzetelnie będą informować potencjalnych klientów w przekazach reklamowych o kosztach pożyczek.

Oczywistym jest, że na podstawie reklamy nie powinniśmy podejmować decyzji o wzięciu pożyczki, nawet wówczas, kiedy jest ona za 0 zł. Reklama ma tylko zachęcić do zapoznania się z ofertą. Oferta informuje konsumenta o kosztach pożyczki i warunkach na jakich możemy z niej skorzystać. Dopiero po jej przeanalizowaniu powinniśmy podejmować decyzję.

Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przez portal finansowy finansowakredytow.pl - wyszukiwarki kredytów i pożyczek. Produkty bankowe i pozabankowe.

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
    1. komputery poleasingowe
    2. zajmujemy się sprzedażą poleasingowego sprzętu komputerowego oferujemy tanie komputery monitory zestawy komputerowe drukarki laptopy na
    3. komputerymarkowe.pl

Positive SSL